A PageRank based Data Indexing Method for Designing Natural Language Interface to CRM Databases

분석 CRM 실무자의 자연어 질의 처리를 위한 기업 데이터베이스 구성요소 인덱싱 방법론

  • Park, Sung-Hyuk (Business School, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Hwang, Kyeong-Seo (Business School, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Lee, Dong-Won (Business School, Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • 박성혁 (경영공학, KAIST 경영대학) ;
  • 황경서 (경영공학, KAIST 경영대학) ;
  • 이동원 (경영공학, KAIST 경영대학)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Understanding consumer behavior based on the analysis of the customer data is one essential part of analytic CRM. To do this, the analytic skills for data extraction and data processing are required to users. As a user has various kinds of questions for the consumer data analysis, the user should use database language such as SQL. However, for the firm's user, to generate SQL statements is not easy because the accuracy of the query result is hugely influenced by the knowledge of work-site operation and the firm's database. This paper proposes a natural language based database search framework finding relevant database elements. Specifically, we describe how our TableRank method can understand the user's natural query language and provide proper relations and attributes of data records to the user. Through several experiments, it is supported that the TableRank provides accurate database elements related to the user's natural query. We also show that the close distance among relations in the database represents the high data connectivity which guarantees matching with a search query from a user.

분석 CRM 영역에서는 고객 데이터 분석을 통하여 고객 행동과 관련된 통찰력을 얻는 것이 중요하다. 이러한 분석 과정에서, 사용자 스스로 기업 데이터베이스에서 대용량 고객 이력 데이터를 조회하고 추출하기 위해서는 SQL 을 사용하여 자유롭게 질의구문을 작성할 수 있어야 한다. 그런데 일반 사용자들이 이러한 업무를 수행하고자 할 때, 기업 데이터베이스 구성 요소에 대한 전문적인 지식이 부족하기 때문에 정보 탐색에 있어서 어려움을 겪는다. 이를 해결하기 위한 방안으로 본 연구에서는 사용자가 제공하는 자연어 수준의 질의를 분석하고, 데이터베이스를 구성하는 값을 중심으로 올바른 질의 결과를 제공하기 위한 데이터베이스 구성요소 인덱싱 방법론을 제안한다. 구체적으로 기업 데이터베이스를 구성하는 세 가지 요소인 관계, 속성, 값에 대한 정보를 읽어 들여 요약 정보에 대한 인덱스를 구성한 다음 사용자의 자연어 질의에서 분석된 의미 단위 별로 데이터베이스 요약 정보와 연결해주는 TableRank 기법을 소개한다. 실험용 데이터베이스를 대상으로 테스트를 수행한 결과, 사용자의 자연어 질의 결과가 데이터베이스를 구성하는 값 정보와 연결되는 것이 관찰되었다. 논문의 후반부에서는 자연어 질의를 자동적으로 처리하기 위한 선행 모듈 개발의 시사점을 정리하고, 향후 기업 데이터베이스 자동 검색 시스템으로 발전하기 위한 방안에 대해서도 설명한다.

Keywords