DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Dynamic Visual by Students' Field Independence-Dependence on Learning with Multiple Representations: Focused on Connecting Errors and Conceptual Understanding

다중표상학습에서 학생들의 장독립성.장의존성에 따른 동화상의 효과: 연계 오류와 개념 이해를 중심으로

  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study investigated the effects of dynamic visual on students' field independence-dependence on connecting errors and conceptual understanding in learning chemistry concepts with multiple representations. Seventh graders (N=123) at a co-ed middle school were assigned to a static visual (SV) group learning with text and static visual, and a dynamic visual (DV) group learning with text and dynamic visual. The students then learned 'Boyle's Law' and 'Charles's Law' for two class periods. Results revealed that the percentages of the DV group were lower than those of the SV group on connecting errors. However, the percentages of the students' connecting errors were still high regardless of their field independence-dependence. There was a little different tendency in the percentages of connecting errors between the two groups by students' field independence-dependence according to the types of connecting errors. The scores of the DV group were significantly higher than those of the SV group in a test on conceptual understanding. However, there was no significant interaction between the instruction and the students' field independence-dependence. Educational implications of these findings are discussed.

이 연구에서는 다중표상을 활용한 화학 개념 학습에서 학생들의 장독립성 장의존성에 따른 동화상의 효과를 연계 오류와 개념 이해 측면에서 조사했다. 남녀공학 중학교 1학년 학생 123명을 글과 정화상을 통해 학습하는 정화상 집단과 글과 동화상을 통해 학습하는 동화상 집단으로 배치한 후, '보일의 법칙'과'샤를의 법칙'에 대해 2차시 동안 수업을 진행했다. 연구 결과, 정화상 집단보다 동화상 집단의 연계 오류 비율이 낮았으나, 장독립성 장의존성에 관계없이 학생들의 연계 오류의 발생 비율은 여전히 높았다. 또한, 학생들의 장독립성 장의존성에 따른 두 집단의 연계 오류 발생 비율의 차이는 연계 오류 유형에 따라 다소 다른 경향이 있었다. 개념 이해도 검사에서는 정화상 집단보다 동화상 집단의 점수가 높았으며, 그 차이가 통계적으로 유의미했다. 그러나 수업 처치와 학생들의 장독립성 장의존성 사이의 상호작용 효과는 없었다. 이에 대한 교육적 함의를 논의했다.

Keywords

References

  1. 강훈식, 김유정, 노태희 (2007). 제7차 중학교 1학년 과학 교과서의 물질 단원에서 외적 표상들의 활용실태 분석. 한국과학교육학회지, 27(3), 190-200
  2. 강훈식, 노태희 (2006). 외적 표상들 간의 연계와 통합을 촉진하는 방안으로서의 그리기에 미치는 상황 흥미, 주의집중, 인지적 노력의 영향. 한국과학교육학회지, 26(4), 510-517
  3. 강훈식, 신석진, 노태희 (2008a). 다중 표상을 활용한 보일과 샤를의 법칙 개념 학습에서 유발되는 학생들의 연계 오류의 원인 탐색. 대한화학회지, 52(5), 550-560. https://doi.org/10.5012/jkcs.2008.52.5.550
  4. 강훈식, 이종현, 노태희 (2008b). 다중 표상을 활용한 화학 개념 학습에서 학생들의 장독립성-장의존성에 따른 연계 오류 분석. 한국과학교육학회지, 28(5), 471-481
  5. 박재원, 백성혜 (2004). 초등학교 과학 수업에 적용한 입자 모델의 컴퓨터 애니메이션 교수자료의 학습 효과. 초등과학교육, 23(2), 116-122
  6. 박종욱, 김수현 (2001). 초등학교 자연과 분자 단원 학습에서 입자성을 강조한 동적 자료와 정적 자료의 교수 효과 비교. 과학과 수학교육논문집, 22, 39-55
  7. 박진희, 백성혜, 김동욱 (2003). 전기분해 관련 개념에 대한 고등학생, 예비 교사, 화학 교사들의 어려움에 대한 분석. 한국과학교육학회지, 23(6), 660-670
  8. 백성혜, 유정미 (2006). 입자 개념을 강조한 컴퓨터 보조 수업 자료가 중학생들의 물의 상태변화 관련 개념 향상에 미치는 영향. 교원교육, 22(1), 68-95
  9. 유승아, 구인선, 김봉곤, 강대호 (1999). 기체의 성질에 대한 중, 고등학생들의 오개념에 관한 연구. 대한화학회지, 43(5), 564-577
  10. 이수경 (1998). 애니메이션과 인지양식이 과학적 이해와 파지에 미치는 영향. 교육공학연구, 14(2), 69-102
  11. 차정호, 김경순, 노태희 (2004). 시각적 학습양식 선호도에 따른 정화상 CAI와 애니메이션 CAI의 효과 비교. 한국컴퓨터교육학회논문지, 7(5), 1-8
  12. Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, E. A. (1992). Understandings and misunderstandings of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120 https://doi.org/10.1002/tea.3660290203
  13. Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16(3), 183-198 https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.03.001
  14. Ardac, D., & Akaygun, S. (2005). Using static and dynamic visuals to represent chemical change at molecular level. International Journal of Science Education, 27(11), 1269-1298 https://doi.org/10.1080/09500690500102284
  15. Azizoglu, N., Alkan, M., & Geban, O. (2006). Undergraduate pre-service teachers' understandings and misconceptions of phase equilibrium. Journal of Chemical Education, 83(6), 947-953 https://doi.org/10.1021/ed083p947
  16. Hays, T. A. (1996). Spatial abilities and the effects of computer animation on short-term and long-term comprehension. Journal of Educational Computing Research, 14(2), 139-155 https://doi.org/10.2190/60Y9-BQG9-80HX-UEML
  17. Ho¨ffler, T. N., & Leutner, D. (2007). Instructional animation versus static pictures: A meta-analysis. Learning and Instruction, 17(6), 722-738 https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.09.013
  18. Kikas, E. (2004). Teachers' conceptions and misconceptions concerning three natural phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 432-448 https://doi.org/10.1002/tea.20012
  19. Kim, S., Yoon, M., Whang, S.-M., Tversky, B., & Morrison, J. B. (2007). The effect of animation on comprehension and interest. Journal of Computer Assisted Learning, 23(3), 260-270 https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2006.00219.x
  20. Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations and their cognitive and social affordances for science understanding. Learning and Instruction, 13(2), 205-226 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00021-X
  21. Lee, O., Eichinger, D. C., Anderson, C. W., Berkheimer, G. D., & Blakeslee, T. D. (1993). Changing middle school students' conceptions of matter and molecules. Journal of Chemical Education, 30(3), 249-270 https://doi.org/10.1002/tea.3660300304
  22. Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and Instruction, 13(2), 177-189 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00019-1
  23. Lin, H.-S., Cheng, H.-J., & Lawrenz, F. (2000). The assessment of students and teachers' understanding of gas laws. Journal of Chemical Education, 77(2), 235-238 https://doi.org/10.1021/ed077p235
  24. Linn, M. C., & Kyllonen, P. (1981). The field dependence-independence construct: Some, one, or none. Journal of Educational Psychology, 73(2), 261-273 https://doi.org/10.1037/0022-0663.73.2.261
  25. Lowe, R. (2003). Animation and learning: Selective processing of information in dynamic graphics. Learning and Instruction, 13(2), 157-176 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00018-X
  26. Lowe, R. (2004). Interrogation of a dynamic visualization during learning. Learning and Instruction, 14(3), 257-274 https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.06.003
  27. Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13(2), 125-139 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00016-6
  28. Sanger, M. J., Brecheisen, D. M., & Hynek, B. M. (2001). Can computer animations affect college biology students' conceptions about diffusion & osmosis? American Biology Teacher, 63(2), 104-109 https://doi.org/10.1662/0002-7685(2001)063[0104:CCAACB]2.0.CO;2
  29. Sanger, M. J., Phelps, A. J., & Fienhold, J. (2000). Using a computer animation to improve students' conceptual understanding of a cancrushing demonstration. Journal of Chemical Education, 77(11), 1517-1520 https://doi.org/10.1021/ed077p1517
  30. Singer, J. E., Wu, H.-K., & Tal, R. (2003). Students' understanding of the particulate nature of matter. School Science and Mathematics, 103(1), 28-44 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18111.x
  31. Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2003). The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. International Journal of Science Education, 25(11), 1353-1368 https://doi.org/10.1080/0950069032000070306
  32. Van der Meij, J., & de Jong, T. (2006). Supporting students' learning with multiple representations in a dynamic simulation-based learning environment. Learning and Instruction, 16(3), 199-212 https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.03.007
  33. Van Meter, P., & Garner, J. (2005). The promise and practice of learner-generated drawing: Literature review and synthesis.Educational Psychology Review, 17(4), 285-325 https://doi.org/10.1007/s10648-005-8136-3
  34. Williamson, V. M., & Abraham, M. R. (1995). The effects of computer animation on the particulate mental models of college chemistry students. Journal of Research in Science Teaching, 32(5), 521-534 https://doi.org/10.1002/tea.3660320508
  35. Wu, H.-K., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (2001). Promoting understanding of chemical representations: Students' use of a visualization tool in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 821-842 https://doi.org/10.1002/tea.1033
  36. Wu, H.-K., & Shah, P. (2004). Exploring visuospatial thinking in chemistry learning. Science Education, 88(3), 465-492 https://doi.org/10.1002/sce.10126
  37. Yezierski, E. J., & Birk, J. P. (2006). Misconceptions about the particulate nature of matter. Using animations to close the gender gap. Journal of Chemical Education, 83(6), 954-960 https://doi.org/10.1021/ed083p954