초록
환승센터의 계획이나 개선시 제일 먼저 부딧히는 문제의 하나는 어느 수단을 얼마나 가깝게 위치시켜야 하는가 하는 것이다. 이때의 목표는 중심 수단을 이용하는 승객이 가능한 한 최단거리를 걸어서 다른 수단으로 연결될 수 있게 하는 것이다. 이 문제가 결정되고 난 후에 라야 연결 통로에 대한 서비스 수준을 향상시키는 문제를 제기할 수 있다. 물리적인 접근 거리가 너무 긴 경우 개별 통로의 서비스수준을 아무리 높여도 전체적인 환승만족도가 일정수준이상 향상되기 어렵기 때문이다. 본 연구에서는 한 수단의 도착지에서 다른 수단의 출발지까지의 전 과정 (환승패스)을 외부보도구간, 계단구간, 실내통로구간으로 나누어 이용자 설문조사를 통하여 상대적인 저항감을 구하여 합산된 환승저항을 계산하고, 이를 전반적인 환승만족도와 연결시켜 환승효용함수를 구하고 이를 토대로 환승패스의 개선 방향을 결정하는 방법을 논하였다.
One of the problems we face up at the time of planning or improving a transportation transfer facility is which modes and how close we have to put together. The goal here is to keep the connecting transportation mode as close as possible to the prime transit mode, so people travel a minimum transfer path, a distance from one mode to another. Too much a physical separation between modes will limit, even with an intensive improvement of the component links, the level of service of a transfer path as a whole. This study defined a transfer path as the whole stretch of the distance from an arrival point of one mode to the departure point of the connecting mode. The transfer path was divided into three typical segments as side walk, stairways, and indoor corridors. Preference surveys were made for each of these segments, resulting in relative resistance. The sum of individual segments weighted with the relative resistance will make a transfer resistance of the path, which in turn constitutes a transfer utility function together with the overall satisfaction score obtained by the interview survey. The transfer utility function has been utilized to evaluate the transfer distance between modes.