수리논술형 문제에 대한 초등학교 5학년 학생들의 문제해결력과 수학적 정당화 과정 분석

An Analysis of Problem-solving Ability and Mathematical Justification of Mathematical Essay Problems of 5th Grade Students in Elementary School

  • 발행 : 2009.05.31

초록

This study was aimed to examine problem-solving ability of fifth graders on two types of mathematical essay problems, and to analyze the process of mathematical justification in solving the essay problems. For this purpose, a total of 14 mathematical essay problems were developed, in which half of the items were single tasks and the other half were data-provided tasks. Sixteen students with higher academic achievements in mathematics and the Korean language were chosen, and were given to solve the mathematical essay problems individually. They then were asked to justify their solution methods in groups of 4 and to reach a consensus through negotiation among group members. Students were good at understanding the given single tasks but they often revealed lack of logical thinking and representation. They also tended to use everyday language rather than mathematical language in explaining their solution processes. Some students experienced difficulty in understanding the meaning of data in the essay problems. With regard to mathematical justification, students employed more internal justification by experience or mathematical logic than external justification by authority. Given this, this paper includes implications for teachers on how they need to teach mathematics in order to foster students' logical thinking and communication.

키워드

참고문헌

  1. 경기도교육청 (2006). 논술직무연수 교재(l).
  2. 경상북도교육청 (2006). 통합논술 어떻게 가르칠 것인가.
  3. 교육부 (1997). 수학과 교육과정, 서울 : 대한교과서 주식회사.
  4. 교육인적자원부 (2006). 수학과 교육과정-교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책8]. 서울 : 대한교과서 주식회사.
  5. 권성룡 (2003). 초등학생의 수학적 정당화에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 7(2), pp.85-99.
  6. 김남준 (2006). 서술형 평가가 초등학생의 수학적 성향에 미치는 영향 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김동회 (2006). 초등수학교육에서 서술형 수행평가 방법이 학업성취도 및 흥미와 자기 주도적 학습력에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 노영순.류춘식 (2001). 수행평가방법 중 서술형 평가를 적용한 학습이 학력신장에 미치는 영향-고동학교 공통수학을 중심으로. 한국학교수학논문집, 4(1), pp.125-136.
  9. 류희찬.김진규.김찬종.임형.박미숙 (1998). 초등학교 고학년 수학과 수행평가 문항개발연구. 청람수학교육, 7, pp.85-141.
  10. 박도순.홍후조 (2006). 교육과정과 교육평가. 서울 : 문음사.
  11. 서울특별시교육청 (2006). 논술교육 역량 강화를 위한 중등교사 연수 자료집.
  12. 이미연 (2007). 수학적 과제 유형이 수학적 의사소통에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 이종희.김선희.박선욱.최승현 (2000). 수학적 의사소통 능력 신장을 위한 학습-지도 방안. 한국교원대학교 부설 교과교육공동연구소 (연구보고 RR 2000-VI-12).
  14. 조한혁 (2006). 논술작성 및 첨삭 실습 세미나: 논술지도 교사 직무연수 자료집. 서울특별시연수원.
  15. 한국대학교육협의회 대학진학정보센터 홈페이지 (2008) : http://univ.kcue.or.kr.
  16. Chiu, M. M. (1996). Building mathematical understanding during collaboration: Students’ learning functions and graphs in an urban public high school. Doctorial dissertation, Univ. of California, Berkeley.
  17. Harel, G,. & Sowder, L. (1998). Types of student’s justifications. Mathematics Teacher, 91(8), pp.670-675.
  18. National Council of Tearchers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
  19. National Council of Tearchers of Mathematics. (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA: The Autor.
  20. National Council of Tearchers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author. 류희찬.조완영.이경화.나귀수.김남균.방정숙 공역 (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 경문사.
  21. Tall, D. (1998). The cognitive development of proof: Is mathematical proof for All or for some? In National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (Ed.). Development in school mathematics education around the world: Proceedings of the UCSMP international conference on mathematics education (pp 117-136). Reston, VA: NCTM.