DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Consumer Satisfaction with Socks Made of Mulberry Fiber

닥섬유 양말 제품에 대한 소비자 만족도 조사 연구

  • Published : 2009.05.31

Abstract

The purpose of this study was to develop an effective marketing strategy for socks made of paper mulberry fiber, a new natural fiber, by understanding consumers' concerns and perception about the product and its quality in several dimensions. The first survey determined their perception of the products' image before using it. The second survey gauged consumer satisfaction with product quality after a two-week home-use test. Factor analysis using Cronbach's a and ANOVA analysis were performed for statistical analysis. In conclusion, consumer image perceptions of socks of mulberry fiber were classified into four categories -'practicality', 'wellbeing', 'high-quality' and 'traditionality'. The survey revealed differences between men's and women's perception of the 'practicality' and 'high-quality' factors. The women recognized a mulberry fiber sock as being more practical but of lower quality than did the men. And the quality satisfaction of the product was classified into four factor 'durability', 'suitability, 'wearability' and 'care-easiness'. In the case of 'suitability', men were more satisfied with the product than the women and in 'suitability' and 'wearability', a group of over 40' year-old consumers was more satisfied. The analysis of a relationship between image perception and satisfaction showed that a consumer group that perceived this product to have more 'practicality', 'high-quality' and 'well-being' was also more satisfied with the product. However, the 'traditionality' factor was unrelated to consumer satisfaction.

Keywords

References

  1. 김병철. (2004). 새로운 천연섬유 소재의 개발현황 및 전망. 최근섬유기술동향, 2004(7), 34-38
  2. 김성희, 김경애. (1991). 소비자 의복 관여와 소재 평가 기준에 관한 연구. 대한가정학회지, 34(5), 197-208
  3. 김용숙. (2007). 전통한지를 활용한 패션 액서서리 상품개발(제4보)-전통한지로 만든 상품에 대한 소비자 태도와 행동-. 한국생활과학회지, 16(3), 615-622
  4. 김정규, 박정희. (2003). 패션소재기획. 서울: 교문사
  5. 김칠순, 이훈자, 박명자. (2000). 스포츠 양말 소재의 물성 및 운동시 양말의 착용감 분석. 한국의류학회지, 24(8), 1115-1124
  6. 김현철, 김우영, 박병기. (2005). 모시 소재의 특성 및 제품화 연구동향. 섬유기술과 산업, 9(2), 151-157
  7. 류덕환, 이욱자, 송민규. (2000). 어패럴소재. 서울: 교학연구사
  8. 박명자, 김칠순. (1999). 각종 편성 소재에 따른 스포츠 양말의 위생성과 형태안정성에 관한 연구. 복식문화연구, 7(5), 165-176
  9. 박태영, 김동훈, 이근완, 정용식. (2005). 전통한지 기술을 응용한 한지 종이사 개발 동향. 섬유기술과 산업, 9(2), 117-125
  10. 박태영, 전향란. (2008). 한지 테이프사를 이용한 직물 제조와 물성 평가. 한국섬유공학회지, 45(5), 302-307
  11. 변미영, 이인성. (2008). 수작업을 통한 한지 패션 소재 디자인 개발. 한국생활과학회지, 17(6), 1205-1213 https://doi.org/10.5934/KJHE.2008.17.6.1205
  12. 안민영, 박재옥. (2007). 고객만족에 기초한 의류 제품 품질 특성분류에 대한 연구. 한국의류학회지, 31(5), 765-776
  13. 이윤숙, 신정원, 안미영, 김은애. (2001). 의류 소재의 구조적 특성이 감각특성 및 이미지에 미치는 영향. 한국의류학회지, 25(8), 1408-1419
  14. 이현진. (2002). 기능성 섬유 제품의 소비자 구매행동에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 논문
  15. 조혜진. (2004). 편성조직이 위편성물의 태에 미치는 영향. 건국대학교 대학원 박사학위 논문
  16. 주정아. (2008). 니트 소재의 영상정보 제시 방법에 따른 주관적 질감 비교. 한국의류학회지, 32(5), 800-807
  17. 주정아, 심준영. (2008). 혁신성과 웰빙성향에 따른 소비자의 한지 이미지 지각 차이에 대한 연구. 2008 한국복식학회 춘계학술대회 초록집, 163-164
  18. 주정아, 유효선. (2005). 니트 소재의 구성특성과 주관적 질감 및 감성의 관계. 한국의류학회지, 29(8), 1158-1167
  19. 한남기, 박은희. (2008). 뉴실버세대 여성을 위한 한지 직물 활용 생활한복 디자인 개발연구-대전지역을 중심으로-. 한국의류산업학회지, 10(5), 702-712

Cited by

  1. Images and Consumer Attitudes & Behaviors of Hanji Clothing Products vol.23, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.4.697
  2. Images of Hanji-Bedclothes According to Bedclothes Shopping Orientation vol.37, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2013.37.2.174
  3. Colorimetric Properties, Color Sensibility and Color Preferences for Mulberry/Cotton Blended Fabrics Dyed with Natural Indigo vol.22, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5934/kjhe.2013.22.2.365
  4. Evaluation of Tensile Property and Surface Structure of Hanji Paper Yarn with Different Twist Numbers vol.49, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12772/TSE.2012.49.3.147
  5. Properties of hybrid yarn made of paper yarn and filament yarn vol.18, pp.6, 2017, https://doi.org/10.1007/s12221-017-1052-6