청소년 후기 말기 암 환자의 정서적.영적 돌봄을 위한 의미요법 CD 프로그램 개발

Development of a CD Program Applied Logotherapy for Psycho.Spiritual Care of Late Adolescents with Terminal Cancer

  • 발행 : 2009.06.01

초록

목적: 본 연구는 청소년 후기 말기 암 환자의 전반적인 경험을 이해하고 총체적인 고통을 경감하도록 돕는 정서적, 영적 돌봄 프로그램인 CD 프로그램을 개발하기 위한 것이다. 방법: 2006년 11월 1일부터 2007년 10월 30일까지 Keller와 Song의 ARCS이론과 Kang의 멀티미디어 코스웨어 설계 과정을 응용하여 플래쉬 도구를 활용한 CD 프로그램을 개발하였으며, 개발된 의미요법 프로그램명은 "청소년 후기 암 환자를 위한 "내 삶의 보물찾기""이었다. 프로그램 개발은 <계획>, <설계>, <개발>-CD프로그램, 사용자(간호사)용 교육지침서 및 학습자용 교육용 책자, <평가>의 4단계를 통해 이루어졌다. 결과: 본 연구에서 개발된 의미요법 CD 프로그램은 총 5개의 비밀을 찾는 과정으로 교육시간은 각 차시별로 $15{\sim}20$분으로 구성되었으며. "비밀"로 명명된 각 차시별 구성은 의미요법에 대한 프로그램의 제작목적을 알려주는 <처음>과 6컷 만화를 통한 동기유발을 유도하기 위한 <마음열기>, 각 차시별 교육목적과 의미요법 교육이 진행되는 영상물 상영 <알아보기>, 교육 내용에 대한 카타르시스를 위한 <웃음 송>, 교육내용을 자신에게 직접 적용해 보는 <경험하기>, 메인화면으로 돌아갈 수 있는 <끝>의 6단계로 이루어졌으며, 교육용 소책자(의미노트)를 제공하여 반복학습이 이루어질 수 있도록 하였다. 본 프로그램은 청소년 말기 암환자가 있는 임상현장인 병원학교 혹은 지역사회 어느 곳이든지 컴퓨터가 가능한 곳에서는 사용할 수 있도록 CD로 만들어졌으며, 프로그램은 신규 간호사도 사용하기 편리하게 자동과 수동 양방향의 기능을 가지고 매체조작이 용이하도록 제작되었다. 교육지침서는 전체 내용을 손쉽게 파악할 수 있도록 되어 있고, <웃음 송>에 대한 저작권 등록은 완료된 상태로 전국의 소아 청소년 종양병동에서 무료로 사용할 수 있도록 하였다. 결론: 본 프로그램은 간호사들이 교육에 대한 큰 부담없이 의미요법 프로그램을 쉽게 진행할 수 있도록 제작되어 있어 임상에서 청소년 후기 말기 암 환자의 정서적, 영적 간호중재 방법으로 유용하다고 판단된다. 또한 말기 암환자 뿐 아니라 청소년 후기에 만성 및 불치의 질병으로 고통을 받는 대상자에게도 적용할 수 있다고 생각된다.

Purpose: The purpose of this study was to develop a CD program of applied logotherapy for psycho spiritual care of late adolescents with terminal cancer. Methods: Keller & Song's ARCS theory and a model for developing learning materials was applied to develop this program composed four distinct phases: planning, designing, developing, and evaluation stages. Results: This program was entitled 'Finding meaning in my life' and consisted of 5 sessions and its educational contents were made up as follows: "First Secret" is 'learning three natures of the human mind', "Second Secret" is 'learning creative values first method to find meaning of life', "Third Secret" is 'learning experiential value as second method to find meaning of life', "Fourth Secret" is 'learning attitudinal value as third method to find meaning of life', and "Fifth Secret" is 'Becoming the master of my life'. The sub-menu was made up of 'Beginning', 'Opening mind', 'Learning'. 'Laughing Song', 'Experiencing'. Conclusion: This CD program applied logotherapy with flash animation technique as an emotional and spiritual nursing intervention program for easier and more scientific application in pediatric oncology and hospice care area.

키워드

참고문헌

  1. Kim SY. Growth and development of adolescent and nursing. Seoul:Sumoonsa Publishing Co;2004.
  2. Korea Youth Research Association. Adolescence. Seoul:YangSue-Won Publishing Co;2003.
  3. Han SC, Jo AM, Park SH. The psychology of adolescent. Seoul:YangSueWon Publishing Co;2004.
  4. Moon YL, Hwang AR, Choi HS, Park HR, Moon DH, Kim SJ, et al. Hospice care for children. Seoul:Kunja Publishing Co;2004.
  5. Gill KA. Teenage cancer journey. Pittsburge:Oncology Nursing Press;1999.
  6. Pillitteri A. Child health nursing : care of the child and family. LA:Lippincott;1999.
  7. Korea National Statistical Office. Korea statistical yearbook. Seoul:Author;2006.
  8. National Cancer Center. Institutionalization of hospice.palliative care. Seoul:National Cancer Center Symposium;2005.
  9. Kang KA. The effect of logotherapy on suffering, finding meaning, and spiritual well-being of adolescents with terminal cancer. The 1st Korean Association of Academic Societies Conference;Kyung-ju:2006.
  10. Kang KA, Kim SJ, Lyu CJ, You YG, Song MK. Development of a CD program applied logotherapy to promote quality of life in adolescents with terminal cancer. J Korean Acad Child Health Nurs 2007;13(4):495-505.
  11. Kang KA, Kim SJ, Song MK. CD program development applied logotherapy to improve quality of life of older school-age children with terminal cancer. Korean J Hosp Palliat Care 2008;11(2):82-90.
  12. Frankl VE. Man's search for meaning. New York:Washington Square Press;1963.
  13. Frankl VE. The will to meaning: foundations and applications of logotherapy, expanded edition. New York:Penguin;1988.
  14. Keller JM, Song SH. Charming instruction design. Seoul:Kyoukkwahaksa; 1999.
  15. Kang LC. Theory and practice of educational technology for course-ware design. Seoul:Hak Ji Sa;2000.
  16. Shim KJ. The effects of logotherapy group counseling on the level of the purpose in life of vocational high school students (Unpublished master's thesis). Sunchon:Sunchun National University;2001.
  17. Lee SO. The effect of logotherapy group counseling on female adolescent workers’ job satisfaction (Unpublished master's thesis). Daegu:Keimyung University;1997.
  18. Kim YH. The effects of group counseling based on logotherapy on the level of the purpose in life, the self-esteem and the decreasing of the stress of unmarried females in their twenties (Unpublished master's thesis). Busan:Donga University;1995.
  19. Jung SY. The effects of logotherapy group counseling program on the improvement of a purpose in life and responsibility in high school students from bronken families (Unpublished master's thesis). Yosu:Yosu National University;2003.
  20. Choi MO. The effects of logotherapy group counseling on the purpose in life and a life of faith of christian teenager (Unpublished master's thesis). Daegu:Keimyung University;2000.
  21. Breitbart W, Gibson C, Poppito SR, Berg A. Psychotherapeutic interventions at the end of life : a focus on meaning and spirituality. Can J Psychiatry 2004;49(6):366-72. https://doi.org/10.1177/070674370404900605
  22. Gagne RM, Briggs CT. Principles of instructional design. 2nd ed. Newyork:Holt, Reinhart & Winston;1979.
  23. Jo SI, Kim SH, Shin JW, Choi HY, Kim HI. Education method and education technology. Seoul:Donmoon Co;2006.
  24. Na IJ. Web-based education. Seoul:Education Science Co;2005.
  25. Kim YS, Kang MH, Jung JS. The theory and practice of education technology in 21th. Seoul:Education Science Co;2003.