Abstract
Korea post delivers more than 4.7 billions of mails and parcels per year. Although postal service is invoked by mail acceptance from customers, mail acceptance service is not as mature as sorting or delivery service in terms of automation and informatization. In this paper, we reviewed current status and issues of the mail acceptance service, analyzed relavent technologies and foreign case-studies, and suggest an information strategy plan for better service. According to the strategies, we propose several action plans for applying adequate information technologies. In addition, we address important results of patents analysis for major technologies. The results of this study could contribute to determining the information strategy and the R&D plan for future postal service.
편지나 소포 등의 우편물은 한해 47억 통 이상이 접수되어 고객에게 배달되고 있다. 우편 서비스는 고객과의 접점에서 우편물 접수로 시작되는데, 접수 서비스는 구분 및 배달 부문 등에 비해 정보화와 자동화의 진전이 미흡한 상황이다. 본 연구에서는 접수 서비스의 현황과 문제점을 분석하고, 해외사례 및 관련 기술에 대한 분석을 통해 문제점의 개선방안을 도출하고자 한다. 정보화 인프라와 이의 운용 측면으로 구분하여 전략을 수립하고, 시스템 및 기술의 단계적 구축 도입을 위한 방안을 제시하였다. 추가로 주요기술에 대한 기술성검토 결과를 간략히 언급하였다. 연구의 결과는 향후 우편접수 서비스 부문의 정책수립과 기술개발에서 활용될 것이다.