Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 23 Issue 2
- /
- Pages.197-230
- /
- 2009
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
A Study on the Mathematics Education of Magnet High Schools in Korea
특성화고등학교 수학교육에 관한 현황 및 개선 방안에 관한 연구
- Whang, Woo-Hyung (Korea University) ;
- Lee, Eun-Jeong (Korea University, Graduate School of Education)
- Published : 2009.05.15
Abstract
The purpose of the study was to reveal the current situations and suggest some ideas to improve the mathematics education of magnet high schools in Korea. Magnet high schools were founded to offer special professional education for students who are interested in a specialized area. Students were selected based on their abilities and potentials in those fields. In Magnet high schools, the curriculums were constructed based on these objectives. Also close connections were established with universities through professional education. However, many magnet high schools are facing difficulties to chase two rabbits at the same time. Those are university admissions and specialized education for near future employment. Furthermore, increasing number of students who want to study at the university level cause more difficulties. The results of the study indicated several suggestions to improve current situation of the magnet high schools.
특성화고등학교는 학생의 적성을 최대한 살릴 수 있는 전문분야의 인재양성이라는 설립 취지에 맞추어서 설립되었으며, 학생 선발에 있어서도 특성화분야에 맞는 학생들을 선발하고 있다. 교육과정도 특성화 설립 취지를 적극 반영하여 편성 운영되고 있으며 각 대학과 연계 교육도 잘 이루어지고 있다. 그러나 특성화고등학교가 가지고 있는 현실적인 운영의 어려움은 대학 진학교육과 취업교육을 동시에 만족시키는 것으로 최근 대학 진학을 희망하는 학생들이 늘어남에 따라 어려움이 더욱 증가하고 있다. 특성화고등학교에서는 수업이 소규모로 이루어지고 있으므로 교과 학생 선택중심의 교육과정을 운영하기가 어려우며, 교원이 확보 또한 원활하지 않으므로 현실적으로 적절한 교육과정을 운영하기가 어렵다. 본 연구는 특성화 고등학교의 수학교육의 현황을 파악하고 이를 분석하여 보다 합리적이고 효과적인 수학교육의 개선방안을 마련하고자 하였다.
Keywords