Abstract
Recently, overseas construction projects have been increasing in the Middle East and Southeast Asia regions. These projects require various licenses and technologies for the manufacturing and handling processes. Additionally, the efficiency of the entire process management life cycle determines the success or failure of the business. Nonetheless, there exist various risks involved in the whole life cycle process due to a lack of experience and knowledge of management techniques. The objective of this paper is to analyze the business process of a LNG plant throughout the pre-construction and procurement phases, and to identify the knowledge and information needed for the development of the KMS. The study also plans to build a comprehensive knowledge management system throughout the whole life cycle as its final objective.
최근 LNG 수요 증가로 인한 해외 LNG 플랜트 프로젝트의 지속적인 발주 증가로 국내 건설업체의 해외 진출이 크게 증가하고 있다. 또한 시공 및 사업관리 기술의 발전으로 예전에 비해 고부가가치를 창출할 수 있는 기회가 많아지고 있다. 그러나 일부 선도기업을 제외한 대부분의 중견 건설업체는 고급 인력과 실무 경험의 부족으로 인한 어려움을 겪고 있는 실정이다. 선진기업의 경우 체계화된 업무 프로세스 구축을 통해 이러한 어려움을 해결하였다. 이에 본 연구에서는 플랜트 사업의 생애주기 업무 프로세스 중 시공 전 단계를 대상으로 업무를 규명하고 지식관리 항목을 포함한 상세 프로세스를 분석하였다. 이는 전체 생애주기 업무 프로세스를 분석하고 표준화하는 연구의 사전 단계로 향후 지식관리 시스템을 개발하여 통합관리를 하는데 활용 할 수 있을 것으로 기대한다.