A Case Study of Introduction to Engineering Design Course using LEGO MINDSTORM NXT

LEGO MINDSTORM NXT를 이용한 공학설계입문 운영사례

  • Yi, Kang (School of Computer Science and Electrical Engineering, Handong Global University)
  • 이강 (한동대학교 전산전자공학부)
  • Received : 2009.03.13
  • Accepted : 2009.05.11
  • Published : 2009.06.30

Abstract

In this paper the author proposes a case study of a freshmen introduction to engineering design course ing LEGO Mindstorm NXT and analyzes the survey results of the course. The diffilculties are that this course should provide various aspects of design experiences to the students while not requiring the major knowledge and skills and it should attract the students to the engineering major. According to our case study LEGO mindstorm can be a good solution to this problem. The design experience with LEGO Mindstorm NXT provides students with various aspects of design experiences including defining problem, finding constraints and functions, exploring design space, and performing preliminary design, as well as fun. This paper also provides a project list that can be used for freshmen design experience including soccer game robots, line tracer, and vacuum cleaner etc.

본 논문은 저학년을 위한 공학설계입문 과목에서 레고 Mindstorm NXT를 이용하여 설계 실습교육을 효과적으로 하는 방안을 제안하고 적용 사례를 분석하였다. 공학설계입문 과목의 특성상 전공 지식을 요구하지 않으면서도 설계에 대한 다양한 경험을 제공해야 하면서 동시에 저학년들의 전공에 대한 흥미를 끌어내야 한다는 어려움이 있다. 본 연구 결과에 따르면, 레고의 Mindstorm NXT가 이러한 문제의 한가지 좋은 대안이 될 수 있다. LEGO Mindstormd NXT를 입문설계 수업에 사용했을 경우, 학생들의 설계에 대한 흥미 유발과 설계의 다양한 측면에 대한 경험이 충분히 가능하다. 즉, 설계의 목적설정, 설계 제약조건 찾기, 설계물의 기능 열거, 설계 공간의 탐색, 예비설계 수행 등의 설계 각 과정에 대한 경험을 제공할 수 있다. 또한, 본고에서는 레고를 공학설계 입문 과목에서 도입할 경우 사용할 만한 무선조정 축구 로봇, 라인 트레이서, 청소기 로봇 등의 프로젝트 목록을 제시하였다.

Keywords

References

  1. Daniel Cliburn (2006), An Introduction to the Lego Mindstorm, Procs. of the 2006 ASCUE Conference. pp.25-32
  2. Frank Klassner (2002). A Case study of LEGO Mindstorms Suitablility for Artificial Intelligence and Robotics Courses at Colllege Level. Proc. of the 33rd SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, pp.8-12
  3. Michael J Jipping (2007), Teaching Students Java Bytecode Using Lego Mindstorms Robots, Proc. of the 38th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, pp.170-174 https://doi.org/10.1145/1227310.1227371
  4. Ciar Mc Golddrick, Meriel Huggard (2004), Peer Learning with Lego Mindstorms, Proc of the 34th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, S2F-24 - 29
  5. Jonathan A. Gray (2006), Toeing the Line: Experiments with Line-following Algorithms http://www.fll-freak.com/misc/01-jgray_report.pdf