Survey Analysis for Strengthening the Employment Competitiveness of Mechanical, Civil, and Computer Science Engineering Students - The University of Suwon -

기계, 토목, 컴퓨터 전공 공대생의 취업경쟁력 강화를 위한 설문조사 분석 -수원대학교 중심으로-

  • Chang, Yoon-Sang (Innovation Center for Engineering Education, The University of Suwon) ;
  • Lee, Chae-Young (Innovation Center for Engineering Education, The University of Suwon) ;
  • Cho, Young-Im (Innovation Center for Engineering Education, The University of Suwon) ;
  • Jun, Byung-Uk (Innovation Center for Engineering Education, The University of Suwon) ;
  • Choi, Jae-Won (Innovation Center for Engineering Education, The University of Suwon) ;
  • Chun, Byoung-Chul (Innovation Center for Engineering Education, The University of Suwon)
  • 장윤상 (수원대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 이채영 (수원대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 조영임 (수원대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 전병욱 (수원대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 최재원 (수원대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 전병철 (수원대학교 공학교육혁신센터)
  • Received : 2009.05.25
  • Accepted : 2009.09.03
  • Published : 2009.09.30

Abstract

A survey was conducted and analyzed for strengthening the employment competitiveness of engineering students. Questionnaires were conducted to students and graduates majoring in mechanical, civil engineering and computer science as well as to small and medium sized industries. It includes the level of satisfaction and requirement to recognize the situation of the students in metropolitan Seoul area. Survey results indicate that for undergraduates and graduates, knowledge of their own majors is most important. However, for industry, the most important factor is the ability of analysis and application, and their personalities. With the results of this survey, it is expected that these discrepancies between industries and students are reduced and the competitiveness of students is strengthened.

본 연구에서는 국내외의 어려운 경제상황과 급격하게 변화하는 교육환경에서 공대생들의 취업경쟁력 강화를 위하여 공학교육에 대한 만족도 및 개선방향에 대하여 조사하고 그 결과를 분석하였다. 본 설문 조사는 기계, 토목, 컴퓨터 전공 재학생, 졸업생, 기업체 등 취업과 관련된 모든 사람들을 대상으로 하였으며 중소기업을 대상으로 구직 활동을 하는 수도권 대학의 현황을 보여준다는 특징이 있다. 설문조사 결과 학생들은 전문지식과 기술의 교육을 가장 중요하게 생각하고 있는 반면에 기업체에서는 기술의 응용력, 자료의 분석 능력, 인성과 성실성 등 학생의 기본 소양 육성을 중요시 하는 것으로 나타났다. 따라서 공대 재학생, 졸업생 및 기업체의 공학교육 만족도와 인식을 통한 교과과정 등 교육 환경 개선으로 교육 내실화 실현이 취업경쟁력 및 학교 이미지 제고를 꾀할 수 있을 것으로 기대할 수 있다.

Keywords

References

  1. 백현덕, 박진원, 심수만, 신판석(2005), 공과대학의 소양교육 개선 방안 연구-홍익대학교 과학기술대학을 중심으로-. 공학교육연구, 8(1), 99-112
  2. 박진원, 백현덕 심수만, 정보현(2004), 공과대학의 소양교육 현황분석-홍익대학교 과학기술대학을 중심으로-. 공학교육연구, 7(3), 19-31
  3. 김병일, 이의수, 박진우(2005), 토목, 화공, 전자 분야의 공학교육에 대한 산업체 설문조사 분석. 공학교육연구, 8(3), 5-16
  4. 한병기, 최성준, 김병주, 조성산, 김정수, 지해성, 박승호(2004), 기계 시스템 디자인 공학 교과과정 개발을 위한 설문조사 사례연구. 공학교육 연구, 7(2), 40-50