Abstract
The deterioration of freshmen's scholastic performance has been markedly intensified and this phenomenon leads to serious problem in managing a college curriculum. In this study, peer tutoring, as a learning ability improvement program in Hoseo university, was introduced and the influence of the program on freshmen's scholastic performance was analyzed. In managing the program, a spontaneous participation of students was guided, a systematical network was built up among participants, tasks were assigned to participants and the results were verified for the improvement of the program. As a result, it was considered that peer tutoring strengthened the relationship among students, increased the leadership and responsibility as well as helped to enhance the interest in studying and improved the scholastic performance for both tutors and tutees.
공학계열 신입생의 기초학력 저하가 점차 심화되고 있으며 이는 대학의 정상적인 교육과정 운영에 심각한 문제를 초래하고 있다. 본 연구에서는 호서대학교 공과대 신입생을 대상으로 학습향상프로그램으로 운영되었던 피어 튜터링 제도의 사례를 제시하고 피어 튜터링이 학업 성취도에 미치는 영향을 분석하였다. 피어 튜터링 제도는 학생의 자발적 참여를 유도하였으며 제도 참여자의 유기적인 네트워크 형성, 역할 분담과, 업무 검증을 통한 개선이 이루어졌다. 그 결과, 피어튜터링 제도는 튜터와 튜티 모두에 교과에 대한 흥미 증대, 학업능력의 향상과 더불어 선후배간의 유대감, 리더십, 책임감 증대에 도움이 되었던 것으로 판단된다.