Analysis of Acoustic Psychology of City Traffic and Nature Sounds

도심 교통음과 자연의 소리에 대한 음향심리 분석

  • 견두헌 (숭실대학교 정보통신공학과) ;
  • 배명진 (숭실대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2009.01.13
  • Accepted : 2009.04.08
  • Published : 2009.05.31

Abstract

In modern society, most people of the world are densely populated in cities so that the traffic sound has a very significant meaning. people tend to classify traffic sound as a noise pollution while they are likely to categorize most nature sound as positive. In this paper, we applied various forms of FFT filters into white noise belonged in nature sound to find frequency characteristics of white noise which preferred by people and confirm its correlation with nature sound. In addition, we conducted an analysis through the comparison of various traffic and nature sound waveforms and spectra. As a result of analysis, the traffic sound have characteristics which sound energy had concentrated on specific frequency bandwidth and point of time compared to nature sound. And we confirmed the fact that these characteristics had negative elements to which could affect to people. Lastly, by letting the subjects listen directly to both traffic and nature sound through brainwave experiment using electrode, the study measured the energy distribution of alpha waves and beta waves. As a result of experiments, it has been noted that urban sound created a noticeably larger amount of beta waves than nature sound; on the contrary, nature sound generated positive alpha waves. These results could directly confirm the negative effects of traffic sound and the positive effects of nature sound.

현대 사회에서는 세계 인구의 대부분이 도시에 몰려 있기 때문에, 도심의 소리는 중요한 의미를 가진다. 그 중 교통음은 가장 대표적인 도심소리 중에 하나이다. 일반적으로 도심 교통음은 환경소음으로, 대표적인 자연의 소리인 숲, 폭포소리등은 사람에게 긍정적인 효과를 주는 소리로 분류한다. 본 연구에서는 자연의 소리가 포함하는 백색잡음에 다양한 형태의 FFT보정 필터를 적용시켜, 사람이 가장 선호하는 형태의 백색잡음 주파수 특성을 발견하고 자연 소리와의 상관관계를 확인하였다. 그리고 여러 형태의 도심 교통음과 숲소리의 파형, 스펙트럼 비교를 통한 분석을 진행하였다. 분석 결과 도심 교통음이 숲소리에 비해 특정 주파수대역과 시점에 집중된 소리 에너지 특징이 있음을 발견하였으며, 이러한 특징이 사람에게 미칠 수 있는 부정적인 요소들을 확인하였다. 마지막으로 전극법 뇌파 실험을 통하여, 도심 교통음과 자연의 숲, 폭포소리를 직접 피실험자들에게 들려주어, 알파파와 베타파의 에너지 분포를 측정하였다. 측정결과 도심 교통음은 자연의 소리보다 현저하게 많은 양의 베타파를 발생 시켰으며, 반대로 자연의 소리는 많은 양의 알파파를 발생 시켰다. 이러한 결과를 통해 도심 교통음이 사람에게 미치는 부정적인 영향과 자연 소리의 긍정적인 영향을 직접적으로 확인하였다.

Keywords