Study on the Structural Safety for the Non-Open excavation method by Using Steel Tubular Roof

대구경 강관을 이용한 비개착공법의 구조적 안전성에 대한 연구

  • 김경곤 ((주)한국엔티에스 연구개발부) ;
  • 김경환 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 김효진 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 이상호 (연세대학교 사회환경시스템공학부)
  • Received : 2009.05.12
  • Accepted : 2009.08.24
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The development and use of underground space in the city have been expanded considerably worldwide due to the growing population and traffic. Because the construction of underground causes some problems including traffic jam and safety accidents, the non-open excavation construction method are commonly used. NTR (New Tubular Roof) method which is one of the non-open excavation method is investigated in this study. The structural safety of underground structures by using NTR method is evaluated by ANSYS 9.0. The tubular roof according to diameters are analysed by ANSYS 9.0 at critical construction step. Finally, according the diameter and thickness of tubular roof the stress nad dispacement are analyzed and then the The efficient use of tubular roof is suggested from relationship between tubular's thickness and stress condition.

대구경 강관을 이용한 지하구조물 공사방법은 교통지연 및 안전사고 가능성이 높은 지하시설물 공사에 대해서 지상 교통상황에 영향을 최소화 할 수 있는 비개착 터널공법으로 시공단계별 구조적 안전성 확보가 중요하다. 본 연구에서는 상용구조해석 프로그램인 ANSYS를 이용하여 공법의 주요 부재인 대구경 강관의 관경별 구조적 거통특성을 분석하였다. 또한, 위험시공단계를 선정하고 위험시공단계에서의 웅력집중부위의 응력상태를 검토하였다. 마지막으로 관경 및 관 두께에 따른 구조물의 거동과 응력상태 변화를 확인하여 효율적인 대구경 강관의 사용을 제안하였다.

Keywords