사이버영재교육을 위한 교수-학습 모형의 개발 및 검증

Development and Validation of Teaching-Learning Model for Cyber Education of Giftedness

  • 발행 : 2009.04.30

초록

영재교육진흥법에 의거 영재교육의 양적 확대라는 취지에서 사이버영재교육이 본격적으로 시행되고 있지만 그 중요성에 비해 사이버영재교육에 대한 운영 및 교육방법 등과 같은 이슈들에 대한 연구가 미비한 상황이다. 이에 본 논문에서는 현재 운영 중인 영재교육기관과 관련 교육법 등을 비교 분석하여 사이버영재교육원에 대한 개념을 새롭게 정의하고, 사이버공간에서 효율적으로 적용 가능한 사이버영재교육용 교수-학습 모형과 투입전략을 개발하였다. 개발된 사이버영재교육 교수-학습 모형과 투입전략에 대한 검증을 위하여 2008년 경기도 사이버영재교육지원 센터 초등정보반학생들을 대상으로 각 모형과 전략별로 만족도와 참여도를 조사 분석하였다.

This paper examined its possibility and made its new definition by finding relevant bases in order to make a close inquiry into its Identity and direction at this point when cyber-based gifted education academy is established and operated again by its necessity And 4 models which can be used in special education for the gifted were developed making a link with special education for the gifted by collecting and re-classifying cyber educational methods developed by basic research as priority of the educational method which is considered to be the most urgent issue in practical cyber learning. It is a project-type cooperation education model, an information collection-type research education model, a community-type discussion education model, and a problem focus-type e-PBL education model. To apply developed leaching-learning models to reality, students at gifted education academy in Gyeonggi Cyber Gifted Province were imputed models in different ways respectively for 4 months. As a result of analysis and statistical data of activity level and satisfaction level of students who participated in learning activity, it appeared that high level of satisfaction and active activity level were induced compared to the previous method based on tasks. It is expected that this paper will provide the bases when each cyber-based gifted education academy plans operation plan later on, and it will provide proper methods when cyber guidance teachers plan class activities.

키워드

참고문헌

  1. 김동호 (1996). 정보화시대 초등교육을 위한 WBI 가능성 탐색. 한국컴퓨터교육학회논문집 33-35
  2. 백영균, 설양환 외 (2000). 교육@인터넷. 서울: 양서원
  3. 강숙희, 조석희, 금미라 (2000). 사이버 영재교육의 가능성 탐구를 위한 사례 연구. 교육정보방송연구, 6(1), 49-70
  4. 이상천 (2001) 과학영재 원격교육용 컨텐츠 개발에 관한 연구. 한국과학재단
  5. 백영균(2002). ICT 활용교육론. 서울; 문음사
  6. 이재호 (2002). 과학영재를 위한 전자교재 개발현황 및 활용방안. 한국영재학회 추계 학술대회 발표논문집 71-97
  7. 이건용, 이재호 (2002) 정보과학영재를 위한 사이버 커뮤니티 활성화방안. 한국정보 교육확회 동계학술발표 논문집 제 8 권 1 호. 352-334
  8. 박인호, 박철호, 이운학 (2004). 사이버 과학영재교육센터 구축 방안. 한국과학재단
  9. 박인호, 이상천, 이재호 (2004) 과학영재교육원 정보공유기반 구축을 위한 타당성 연구.부산영재교육진흥원
  10. 한국사이버교육학회 (2005). 이러닝백서. 산업자원부
  11. 이재호 (2006). 과학영재를 위한 e-Learning 콘벤츠의 설계 방법론. 경인교육대학교 과학교육논총, 19, 125-1
  12. 신종호, 이현주, 김윤근, 김용남 (2006). 영재아동을 위한 e-러녕 e-커뮤니티 개념으로서의 패러다임적 전환. 한국교육학술정보원
  13. 신종호, 이현주, 김윤근, 김용남 (2006). 영재아동을 위한 e-러녕 e-커뮤니티 개념으로서의 패러다임적 전환. 한국교육학술정보원
  14. 홍창의, 이재호 (2008) 초등정보과학 사이버영재교육을 위한 교육방법 연구. 한국영재학회 추계학술발표대회 논문집 131-145
  15. 오세만 (2008), 효율적인 초등 컴퓨터 교육을 위한 e-PBL 수엽모형 개발. 경인교육 학원 석사학위논문청구논문
  16. 홍창의, 이재호 (2009). 초등 정보과학 사이버영재를 위한 사이버수업모형. 한국정보교육학회 동계학술발표대회 논문집. 제 14권 1호. 137-142
  17. Colin McCormack., & David Jones (1988). Building a Web-Based Education System. NY:Jone Wiley & Sons
  18. Rita-Marie Conrad., & J. Ana Donaldson (2004). Engaging the Online Learner: Activities and Resources for Creative Instruction. SF: Jossey-Bass
  19. Kathleen M. Iverson (2005). e-Learning Games: Interactive Learning Strategies for Digítal Delivery. NJ: Prentice Hall
  20. Roger C. Schank (2005). Lessons in Learning, e-Learning, and Training: Perspectives and Guidence for the Enlightened Trainer. SF: Pfeiffer
  21. Mark J. Rosenberg (2006). Beyond e-Learning. SF: Pfeiffer
  22. William Horton (2006). e-Learning by Design. SF: Pfeiffer
  23. Mark Bullen., & Diane P. Janes (2007). Making the Transition to e-Learning: Strategies and Issues. P A: Information Science Publishing
  24. Ruth C. Clark., & Richard E. Mayer (2008). e-Learning and the Science of liηstruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. SF: