DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the Composition methods of the Specialized Liberal Arts Curriculum of an Architectural Engineering Program

건축공학 프로그램의 전문교양교육과정 구성방안 연구

  • 김재엽 (충주대학교 건축공학과) ;
  • 이용규 (충주대학교 건축공학과 대학원) ;
  • 이동진 (충주대학교 건축공학과 대학원)
  • Published : 2009.04.20

Abstract

Many colleges in Korea have been making a concentrated effort to develop engineering certification education programs, fit for the certification standards and the reality of each college. However, in reality, many colleges and departments in Korea have great difficulties in making the curriculums meet the engineering certification standards to be proper for the present situation of each college. Therefore, this study aims at suggesting the most general way to make a specialized liberal arts curriculum for the colleges preparing for the engineering certification. When this is applied to the architectural engineering program curriculums of each college, students will be able to take specialized liberal arts subjects which are appropriate for their future careers and aptitudes, and also enterprises will be able to curtail educational expenses for their new employees and hire competent people who combine fundamental personality, basic knowledge about the work, and foreign language proficiency. Furthermore, the nation will be able to secure national competitive power through systematization of engineering education and realistic educational systems.

Keywords

References

  1. 김한수, 한국 건축공학 교육의 현재와 미래전략, 한국건축공학 교육협의회, 2007.4
  2. 김한수, 건축공학교육에 대한 관련 산업체의 인식 조사, 대한건축학회, pp.62, 2007.7
  3. 남양호, 대학의 갈등과 선택, 삼성경제 연구소, pp.66, 2008. 2
  4. 심재진, 공학교육 인증 프로그램 교육목표 및 학습성과 평가 현황, 2005.5
  5. 유호천, 4년제 건축공학 프로그램의 공학인증, 대한건축학회논문집, pp.66, 2003.3
  6. 양정훈, 건축공학 심화프로그램 소개, 건축 도시연구 정보센터,2007.10
  7. 전경련, 산업본부 기반 산업팀 주요기업이 원하는 인재상, 2008.7
  8. 전경련, 기업이 바라는 대학 교과과정 조사결과 및 이의 활용 방안, 보고서, 2003.12
  9. ABEEK, http://abeek.or.kr
  10. KEC2005, 공학기준설명서