Analysis of Demand for Cultural and Basic Subject in Majoring of Ophthalmic Optic by Students and Opticians

안경광학과 교양 및 전공기초 교과목에 대한 재학생, 안경사들의 요구 비교

  • Kim, Chang-Sik (Department of Ophthalmic Optics, Wonkwang Health Science College) ;
  • Ryu, Kyung-Ho (Department of Ophthalmic Optics, Wonkwang Health Science College)
  • 김창식 (원광보건대학 안경광학과) ;
  • 류경호 (원광보건대학 안경광학과)
  • Received : 2009.10.29
  • Accepted : 2009.12.08
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Purpose: This study was to notify improvements needed in Cultural studies and Basic subjects to make Ophthalmic optic major curriculum qualitatively better, based on demand for cultural studies and basic subjects on and off the campus. Methods: A survey with questionnaires were carried out for both students and opticians in different provinces. For students, Gyunggi province, Gyunman province, Jeonnam province, and Jeonbuk province, and for opticians Seoul, Daejeon, Gyunggi province, and Jeonbuk province were selected. Results: Students' demand for expanding English courses in Foreign language curriculum was the highest and had significant difference between 2-years college and 3 or 4-years college ( p<.01), and opticians' demand differed from 2-years college and 3-years college ( p<.05). Students' demand for expanding Biology courses in science curriculum was the highest, and also a difference in expansion demands for Biology and physics subjects between 2-years college and 4-years college ( p<.05). There was also a difference in expansion demands for Vocational ethics and Management subjects in Basic subjects between 2-years college and 4-years college ( p<.05), and for Vocational ethic subject demands between college students and opticians ( p<.001), but for Management subject, both students and opticians demanded it to be expanded highly. Conclusions: Expansion and reinforcement in Management subject in Ophthalmic optic major was needed, as both Ophthalmic optic major students and opticians had the highest demand for this subject.

목적: 본 연구는 안경광학과 교양 및 전공기초 교육과정의 질적 향상을 위해 학내 외의 교양 및 전공기초 교육 과정에 대한 요구를 바탕으로 대학 교양 및 전공기초 교육의 개선점을 제시하는데 목적이다. 방법: 경기도, 경남, 전남, 전북에 소재한 대학의 재학생 507명과 서울시, 대전시, 경기도, 전북에 근무하는 안경사 138명을 대상으로 설문을 실시하고 이를 분석하였다. 결과: 외국어 과목 요구도는 영어과목이 가장 높았으며 재학생은 영어 과목에 대해 2년제 대학과 3, 4년제 대학 간 유의한 차이를 보여주었고( p<.01), 안경사들은 영어 과목에서 2년제와 3년제 간 유의한 차이를 보였다( p<.05). 과학 과목 요구도는 생물과목이 가장 높았으며 재학생은 물리와 생물과목에서 2년제 대학과 4년제 대학 간 유의한 차이를 보였다( p<.05). 전공기초 과목에서 재학생들은 인성과 경영 과목의 요구도에 대해 2년제 대학과 4년제 대학 간 유의한 차이를 보였으며( p<.05), 재학생과 안경사에게 공통적으로 경영 과목의 요구도는 가장 높았으며 인성 과목은 유의한 차이가 있었다( p<.001). 결론: 안경광학과 재학생과 안경사들의 경영 과목에 대한 요구도가 높았으므로 이들의 요구를 반영하여 이와 관련된 과목의 확대와 강화가 요구된다.

Keywords

References

  1. 이성호, "교육과정과 평가", 양서원, pp. 1(1985).
  2. 전성연, "대학의 교육과정과 수업", 학지사, pp. 24-25(1995).
  3. 정혜령, "해방이후 대학 교양교육과정의 변화 경향에 관한 연구", 연세대학교 대학원 석사학위논문, pp. 25(1999).
  4. 홍후조, "4년제 일반 대학의 학부 교육과정의 무제와 과제", 교육과정연구, 22(3):267-295(2004).
  5. 류경호, "안경광학과 교육과정 개선을 위한 연구", 중부대학교 대학원 박사학위논문, pp. 44-84(2009).
  6. 한국교육과정평가원, "2004년 전국고등학교 2,3년의 과학과 선택과목에 대한 이수경향 조사", 제7차 교육과정의 쟁점 분석 연구보고서 (2004).
  7. 이옥진, 정세훈, 신진아, "안경광학과 학생들의 안경원 창업예정도", 한국안광학회지, 13(4):31-36(2008).
  8. 류경호, 김정희, "2년제 대학 안경광학과 교육목표와 교육과정 분석", 한국안광학회지, 12(3):65-70(2007).