DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of Art Therapy apply to ADHD child's problem behavior and child relationship

미술치료가 ADHD 아동의 문제행동과 또래관계에 미치는 효과

  • Shin, Ji-Hye (Dept. of Early Childhood Education, Cheju Halla College) ;
  • Kim, Gui-Bok (Dept. of Formative Art, Yewon Arts University)
  • 신지혜 (제주한라대학 유아교육과) ;
  • 김귀복 (예원예술대학교 조형미술학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study shows that Art therapy has positive effects on ADHD child's problem behavior and child relationship. Also we want to provide more data to education field. We work with 3 children. They are recommended by their class teacher and they are attending J elementary school which is located in K city in Chunbuk. The experiment period was 7 weeks - 2 times a week, total is 14th- and each time required was 40-60 minutes when they finish their school. Since we want to see each ADHD child's results, we use ADHD teacher evaluating measure and Child relationship measure to compare the results after the fact. The results are Art therapy has positive effects on the ADHD child's problem behavior specially concentration, excess behavior, social skill, hostile behavior and aggregation with same ages, sociality, lack of sociality, exclusive, unstable, and hypersensitiveness.

Keywords

References

  1. 국립특수교육원 (2004). 특수교육과정 국제동향분석. 서울: 멀티넷.
  2. 강경희 (2000). 미술교육을 통한 심리 치료적 접근-주의력 결핍 행동장애,원광대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 강미애 (2005). 만다라 미술치료가 ADHD성향 아동의 주의집중성, 공격성 및 충동성에 미치는 효과. 대구가톨릭 대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김미숙 (2003). 집단사회기술훈련이 발달장애아동 어머니의 사회성 및 구어 표현능력에 미치는 영향. 신라대학교 사회정책대학원 석사학위논문.
  5. 김동연, 이영순, 최은영 (2000). 또래 협동 미술활동이 주의력 결핍 과잉행동 아동의 문제행동과 사회능력에 미치는 효과. 미술치료연구, 7(1), 139-164.
  6. 김동연, 최외선 (2001). 아동미술치료. 대구: 중문출판사.
  7. 김민정 (2002). 미술치료가 주의력결핍과 과잉행동아동의 주의력집중과 충동성에 미치는 효과. 대구대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김진숙 (1993). 예술심리치료의 이론과 실제. 서울: 중앙적성출판사.
  9. 박난숙 (1992). Methylphenidate 치료가 주의력결핍 과잉 활동아의 인지, 행동 및 사회, 학습, 정서적 적응에 미치는 효과. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 박을숙 (2008). 집단미술치료가 부적응 아동의 자아존중감과 사회적기술향상에 미치는 효과. 대구대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 송인숙, 도복늠, 김동연(1999). 집단미술치료가 초등학교 위축아동의 위축행동에 미치는 효과. 미술치료연구, 6(2), 141-165.
  12. 송찬원, 김경민, 변찬석(2006). 만다라 미술치료가 ADHD 아동의 과제수행태도가 주의력 결핍, 과잉 행동, 충동성 변화에 미치는 효과. 정서행동장애연구, 22(2), 123-144.
  13. 신현균, 김진숙(2000). 주의력결핍 및 과잉행동장애. 서울: 학지사.
  14. 신필선(2004). 지점토 중심 미술치료가 공격성아동에게 미치는 영향. 나사렛대학교 재활복지대학원 석사학위논문.
  15. 안동현 (1995). 주의력결핍 과잉행동장애. 대한의사협회지, 38(6),1000-1007.
  16. 이강자 (2001). 슈타이너 학교의 통합적 음악 교육 형태와 그 적용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
  17. 이정은 (2000). ADHD 아동을 위한 사회기술 향상 집단상담 프로그램 적용 연구. 놀이치료 연구, 4(2). 59-77.
  18. 박정재, 이재연 (1997). 빈곤아동이 지각한 가정의 심리적 환경과 부적응 행동과의 관계. 생활과학학회, 12(1). 71-93.
  19. 임혜숙, 송인섭 (1999). 주의집중력훈련 프로그램. 서울: 상조사.
  20. 정계숙, 구정희 (2004). 집단 미술치료 중재 프로그램을 통한 유아의 사회, 정서 행동 문제개선 효과 연구. 유아교육논총, 13(1), 101-127.
  21. 정여주 (2001). 만다라와 미술치료. 서울: 학지사.
  22. 조수철 (2005). 산만한 우리아이 어떻게 가르칠까? 서울: 샘터.
  23. 최혜경 (2001). 품행장애와 주의력 결핍 및 과잉행동장애 증상을 가진 도벽 아동에 대한 단일미술치료 사례 연구. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 한은선 (1999). 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 사회기술 훈련의 효과. 성균관대학교 석사학위청구논문.
  25. 미국 정신의학회 정신장애 진단 및 통계편람 제4판(DSM-IV). 서울: 하나출판사.
  26. Aber,J.L., & Allen,J.P. (1987). Effect sofmaltreat menton young children's socioemotional development: Anattachment theory perspective. Development Psychology, 23, 406-414. https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.3.406
  27. Barkley (1998). The proble of etnulue control and rule-governed behavior in children with Attention Deficit dieorder with Hyperactivity. New Yon, Pergaman Press.
  28. Cantwell, D. P. (1996). Attention Deficit Disorder: A review of the past 10 years, J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 35(8), 978-987. https://doi.org/10.1097/00004583-199608000-00008
  29. Frankel, F. Myatt, R. Cantwell, D.P, & Feingerg, D. T. (1997). Parent-assisted trans of children's social skills training: Effects on children with and without attention-deficit hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolese Psychiatr. 36(8), 1056-1064. https://doi.org/10.1097/00004583-199708000-00013
  30. Hinshaw, S. P., & Erhardt, D. (1993). Behavioral treatment. In V. B. Van Hasselt & M. Hersen(Eds.), Handbook of behavior therapy and pharmace therapy for children: A comparative analysis. Boston: Allyn and Bacon.
  31. Judith Aron Rubin (2005). The Art of Art Therapy, 김진숙 역, 서 Keapa Press.
  32. Kendall & Braswell (1993). Cognitve-behavioral research and therapy. Orando: Academic Press.
  33. Kendall & Zupan (1981). Individual ver group application of cognitive-behavioral self-control procedures with children. Behavior Therapy, 12, 344-359. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(81)80123-2
  34. Khaleque, A., & Rohner, R. P. (2002). Perceived parental acceptance-rejection and psychological adjustment: a meta-analysis of cross cultural and intracultural studies. Journal of Marriage and Family, 64, 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00054.x
  35. Lerner, J. W. et al. (1995). Attention deficit disorders. New York: Brooks/Cole Publishing.
  36. Virshup, G. & Evelyn, A. (1975). Latency-group art therapy: Teaching socialization skills through art. Child Welfare. 54, 624-644.
  37. Whalen & Henker (1998). Attention deficit/hyperactivity disorders. In T. H. Ollendick & M. Hersen(Eds.), Handbook of Child Psychopatholopy. New York: Plenum Press.

Cited by

  1. Effects of Group Art Therapy Program on Self-Esteem and Peer Relationship of Children in Low-Income and Single-Parent Family vol.20, pp.5, 2011, https://doi.org/10.5934/KJHE.2011.20.5.967