초록
본 연구에서는 농촌 청소년 공부방을 대상으로 조명환경 실태조사를 실시하였다. 그 결과, 공부방의 평균 공간의 크기는 11.42[$m^2$]이며, 주로 광원은 형광등을 사용하였으며 조명사용방법은 전반조명만 이용하는 경우가 73.8[%]이며, 배광방식은 직접조명 방식을 주로 사용하고 있었다. 또한 스탠드를 소유하고 있는 가구는 45.7[%]이었으며, 국부조명인 스탠드를 사용하는 비율은 전체 조사대상의 20[%]에 지나지 않아 시작업이 효과적이지 못하였다. 내부공간 조도는 평균 131.82[lx]이며, 책상면 조도는 253.64[lx]로 최저허용조도의 42.3[%]에 해당하는 열악한 실정이었으며, 균제도는 평균 35.61[%]로 나타났다. 또한 사용자의 조명환경에 비해 만족도는 3.93점으로 높아 조명에 대한 인식이 매우 부족한 것으로 사료된다.
This study investigated the actual conditions of the illumination environment from agricultural youth study room. The result, average space of the study room was 11.42[$m^2$]. The illuminant uses the fluorescent lamp mainly, Method of using illumination was only general illumination the case which uses 73.8[%]. Method of light distribution was a direct lighting mainly. The house which has a stand illumination was also 45.7[%], The percentage using the stand illumination which was a local illumination was nothing but in 20[%] of the whole subject of investigation, therefore eye work could not effective. The internal illuminance was average 131.82[lx], the desk illuminance was 253.64[lx] which was the minimum permitted limit and poor. Uniformity ratio of illuminance appeared with average 35.61[%]. The satisfaction with 3.93 points to be high for illumination environment, therefore it was thought that the recognition of illumination was very insufficient.