초록
암반내 존재하는 단층은 암반의 거동에 미치는 영향이 매우 크기 때문에 암반사면, 터널과 같은 암반구조물의 설계 및 시공에 있어서 단층특성에 대한 조사는 무엇보다 중요하다 할 수 있다. 그러나 설계단계에서 이러한 특성을 파악하기에 한계가 있기 때문에 시공중 막장관찰과 추가지반조사를 통하여 터널주변에 존재하는 단층의 분포 및 공학적 특성에 대하여 조사하여야 한다. 본 연구에서는 운모편암지역에서의 대단면 터널 공사중 설계시 파악되지 않은 대규모 스러스트 단층대가 확인됨에 따라, 단층대의 특성을 규명하기 위하여 다양한 지질조사 및 현장시험을 실시하였다. 이러한 지반조사결과를 바탕으로 단층의 성인, 구조지질적 분포특성 및 단층암의 공학적 특성을 파악하였으며, 단층대 통과구간에서 안전하게 터널을 굴착할 수 있도록 합리적인 지보 및 보강대책을 수립하였다.
Faults in rock mass have strong influences on the behaviors of rock structure such as rock slope, tunnel and underground space. Thus, it is very important to analyse for the characteristics of fault rocks in design for tunnel. But, due to the limitation of geotechnical investigation in design stages, tunnel engineers have to carry out the face mapping and additional geological survey during tunnel excavation to find the distribution of faults and the engineering properties of faults for support and reinforcement design of tunnel. In this study, various geological survey and field tests were carried out to analyse the characteristics of the large thrust fault zone through the large sectional tunnel is constructed in mica-schist region. Also, the distribution of structural geology, the shape of thrust faults and the mechanical properties of fault rock were studied for the reasonable design of the reinforcement and support method for the highly fractured fault zone in the large-span tunnel.