Analysis on Consumption Efficiency of IT and Electronic Products

정보통신 및 전력 제품에 대한 소비자 효율성 연구

  • 손성용 (경원대학교 정보통신공학과) ;
  • 이미숙 (서울대학교 기술경영경제정책대학원) ;
  • 김창섭 (경원대학교 전기공학과)
  • Received : 2008.10.09
  • Accepted : 2009.03.05
  • Published : 2009.06.30

Abstract

In the real world, there exist various products in terms of price and quality, and it can be expected that a product with lower price and higher quality than others is better. Hence efficiency of consumption behaviour can be measured by the level of goodness in terms of price and quality attributes of that product. The purpose of this research is to define consumption efficiency in terms of price and quality, and to measure consumption efficiency of IT and electronic products in South Korea. From the results, many consumers have purchased inefficient products m air-conditioner, TV, digital camera, MP3 player, computer markets. On the other hand, consumers have purchase efficient products in refrigerator and washing machine markets relatively. In addition, we analyze the relationship of consumption efficiency, information channel, and electric power consumption. This research may provide meaningful information for consumer's behaviour by measuring consumption efficiency quantitatively.

시장에는 다양한 속성과 가격의 제품이 동시에 존재하고 있으며, 소비자가 이 제품들 중에서 어떠한 제품을 선택했는지 살펴봄으로써 그 소비 행위가 어느 정도 효율적이었는지 판단할 수 있다. 본 연구에서는 소비 효율성을 가격과 속성의 관점에서 정의하고, DEA 기법을 이용하여 한국의 주요 정보통신 및 전력 제품에 대한 소비자 효율성을 측정하고자 하였다. 분석 결과 에어컨, TV, 디지털 카메라, MP3 플레이어, 컴퓨터 시장에서는 상대적 효율성이 낮은 제품이 많이 선택된 반면, 냉장고와 세탁기 시장에서는 소비자의 효율성 분포가 정규 분포에 가까운 형태로 나타났다. 또한 정보 구득 관련 항목에 대한 설문 결과를 함께 고려하여 제품별 효율성 차이를 설명하고자 하였으며, 마지막으로 개별 소비자의 효율성과 특성 변수가 전력 사용량에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구는 소비 효율성이라는 개념을 정량적으로 측정하여 해당 제품의 시장에 대한 유용한 정보를 제공할 수 있으며, 제품의 구매와 에너지 사용을 함께 고려함으로써 분석의 범위를 확대하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords