A Study on the Measures for Activating the Fire Fighting Safety Education of Elementary School Students - Focusing on the Fire Fighting Science Class of Gyeonggi-do Goyang Fire Station -

초등학생 소방안전교육의 활성화 방안에 관한 연구 - 경기도 고양소방서 소방과학교실을 중심으로 -

  • 현성호 (경민대학 소방행정과) ;
  • 차정민 (경민대학 소방행정과) ;
  • 송윤석 (한국외국어대학교 국정관리연구소) ;
  • 박경효 (서울시립대학교 행정학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study is to deal with fire fighting safety education primarily among the fields of child safety education. So, first of all, this study considered the theoretical background of fire fighting safety education. And this study analyzed the present state and cases of safety accidents in elementary schools. And by focusing on the fire fighting science class for elementary schools which Gyeonggi-do Goyang fire station is executing now, this study analyzed the educational outline, present state, educational goal, and content of fire fighting science class, and conducted the satisfaction survey through questionnaire over the elementary school students participating in fire fighting science class and the fire fighting officers in charge of fire fighting science class. On basis of this research, by developing the new field of fire fighting education and publicity into the program which can diffuse the fire fighting-related chemical experiment based on the science of chemistry and physics in the future and so provide the pleasure and surprise of experiencing directly not only natural fire fighting education and publicity but also learning and the common sense of fire fighting, this study tried to present the alternatives about the measures for activating the fire fighting safety education in elementary schools.

본 연구에서는 어린이 안전교육 분야 중에서 소방안전교육을 중점적으로 다루고자 한다. 이에 먼저 소방안전교육의 이론적 배경을 고찰하였고, 초등학교 안전사고현황과 사례를 분석하였으며, 현재 경기도 고양소방서에서 실시하고 있는 초등학교 소방과학교실을 중심으로 소방과학교실의 교육개요 및 현황, 교육 목적 및 내용, 그리고 소방과학교실에 참여한 초등학생들과 담당교사를 대상으로 설문지를 통한 만족도 조사를 실시하였다. 이러한 연구를 바탕으로 향후 화학이나 물리의 과학에 기반을 두고 있는 소방관련 화학 실험을 일반 및 청소년에게도 보급하여 자연스러운 소방교육 및 홍보 관련뿐만 아니라 학습과 소방상식을 동시에 직접 체험하는 즐거움(fun)과 놀라움(surprise)이 있는 프로그램으로 새로운 소방교육 홍보영역을 개발함으로서 우리나라 초등학교 소방안전교육의 활성화 방안에 관하여 대안을 제시하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 한국소비자보호원, '어린이 안전정책포럼', 서울, 한국소비자보호원, p.1(2005)
  2. 서울소방학교, '소방연구논문집', 서울소방학교, p.211(2003)
  3. 권상순, '초등학교 고학년생의 안전교육 프로그램개발 및 효과평가', 연세대학교 보건대학원 석사학위논문, p.5(2004)
  4. 서채문, '인간과 건강', 서울, 태근문화사(1998)
  5. 박창열, 박장규, 고영규, 손진수, '안전교육과 응급처치', p.3(2004)
  6. 최정열, '초등학교 소방안전교육 실태와 개선방안에 관한 연구', 동국대학교 행정대학원 석사학위논문, pp.7-8(2005)
  7. 교육인적자원부, '학교안전교육실태 분석을 통한 안전교육 개선방안연구'(2003)
  8. 이명선, '학교안전교육 실태분석을 통한 안전교육 개선방안 연구', 교육인적자원부 학술연구, pp.12-13(2003)
  9. 소방법기본법 시행령 [별표 2의 2] 소방안전교육사의 배치대상별 배치기준
  10. 김경진, '어린이 소방안전교육 프로그램에 관한 연구', 호서대학교 행정대학원 소방정책학 전공 석사학위논문
  11. 최정아, '어린이집 소방안전 개선방안에 관한 연구: 서울시 12개구 구립 어린이집을 중심으로', 동국대학교 행정대학원 사회복지학과 석사학위논문
  12. 한영수, '한국의 소방안전교육에 관한 연구: 초.중.고등학생을 중심으로', 동국대학교 행정대학원 소방행정전공 석사학위논문
  13. 이상희, '어린이 소방안전교육체계 개선에 관한 연구', 서울시립대학교 도시과학대학원 방재공학과 석사학위논문, pp.19-21(2005)
  14. 천안/연합뉴스(2003. 03. 27)
  15. 김태숙, '안전사고 사례별 대책', 학교안전공제회, pp.14-15(2005)
  16. 매일경제(2003. 11. 02)
  17. 어린이동아(2004. 10. 22)
  18. 국민일보 쿠키뉴스(2005. 11. 04)
  19. 광주CBS, YTN(2006. 05. 29)
  20. 한국일보(2006. 06. 02)
  21. 매일신문(2006. 12. 30)
  22. 매일신문(2007. 02. 05)
  23. SBS 있다! 없다? 플러스 - '불기둥이 치솟는 망치가 있다! 없다?'(2008년 2월 15일)
  24. KBS-TV 신나라 과학나라 - '성냥 없이도 불을 만들수 있다!'(2004년 12월 2일)
  25. SBS-TV UCC 과학탐험대 - '물을 폭발하게 하는 미스터리 폭탄! 그 정체를 밝혀라!!'(2008년 5월 22일)
  26. YTN-TV 놀라운발견 - '나트륨의 폭발'(2008년 6월17일)
  27. 위험물안전관리법 시행령 [별표 1] 위험물 및 지정수량