초록
손상된 철근콘크리트 보를 모의하기 위해 사전균열을 발생시킨 후, GFRP Bar와 GSP 매입공법으로 보수하여 피로실험을 수행하였다. 피로실험 결과, 실험보는 피로하중 초기 싸이클에서 대부분의 잔류처짐과 균열이 발생하고 싸이클 수에 따른 이들의 증가율은 미미하였다. 보수보의 정적강도는 보수하지 않은 보에 비해 크게 증가하였지만, 피로강도는 감소하였다. S-N 곡선에서, GFRP Bar 보수보의 피로강도는 정적강도의 58%, GSP 보수보의 피로강도는 52%였다.
After developing the pre-crack to simulate a damaged reinforced concrete beam, fatigue test was conducted on the beam repaired by GFRP Bar and GSP embedded method. In the result of fatigue test, most residual displacement and crack of the experimental beams occurs in the early loading cycle and an increasing rate of these due to number of cycles were insignificant. Comparing with a non-repaired beam, a static strength of the repaired beam greatly increased, but fatigue strength decreased. In S-N curves, fatigue strength of the beam repaired by GFRP Bar and GSP was 58%, 52% of the static strength respectively.