Abstract
Supplementary control point and urban control point have different purpose and characteristic in the view of installation but their measurement method and permanent marker position are very similar. Therefore if we could use them by connecting those two control point, we would improve the arrangement density as well as minimizing cost of restoration from the loss of control point. So we tried to suggest the possibility of connecting these two control point and usage by analysing positional accuracy of urban control point on the base of supplementary control point in this study. The result of this study is as following. When analysing the positional accuracy of 13 urban control points of the study areas, there were RMSE of connection errors between ${\pm}8cm$ and ${\pm}11cm$ for each measurement point. The result confirmed the possibility of connecting supplementary control point to urban control point and its usage within the allowable error tolerance that the present cadastral law permits.
지적도근점과 도시기준점은 설치의 목적과 성격은 다르지만 측량방법, 매설 위치 등이 매우 유사하다. 그렇기 때문에 두 기준점을 연계하여 활용할 수 있다면 도근점 망실에 의한 복구비용의 최소화는 물론 배점밀도의 향상을 가져올 수 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 지적도근점을 기초로 도시기준점의 위치정확도를 분석하여 봄으로써 두 기준점을 연계하여 활용할 수 있는 가능성을 제시하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 연구대상지역 총 13점의 도시기준점의 위치정확도를 분석하여 본 결과, 각각의 측점에 대한 연결오차의 RMSE가 최소 ${\pm}8cm$에서 최대 ${\pm}11cm$ 오차를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 현행 지적법에서 규정하고 있는 허용오차 범위내의 성과로 지적도근점과 도시기준점을 연계하여 이용할 수 있는 가능성을 확인할 수 있었다.