DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on User Satisfaction in the Mobile Navigation Systems of National Museum of Korea : Focused on Flow Theory

국립중앙박물관 네비게이션시스템 이용자 만족도 연구: 플로우개념을 중심으로

  • 김학희 (한국문화관장연구원 관장산업연구실) ;
  • 이기동 (인천대학교 경영학부)
  • Received : 2008.12.02
  • Accepted : 2009.03.02
  • Published : 2009.06.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the influence of the flow concepts to the visitor's satisfaction in the mobile sensor-network navigation system. recently installed in the National Museum of Korea in Seoul. The satisfaction of visitor's on the facilities and services offered by the museum environment is crucial in that it provides a value-added learning experience for the visitor to immerse into the historical descriptions and cultural contents, often presented in digital formats. 200 subjects' data are analyzed using the structural equation model and the key results are presented. It is hoped thai our flow results show a new way of understanding of information technologies applied to the museum setting.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 인천대학교

References

  1. 김명소, "인터넷 사용시의 flow 경험과 전자상거래를 통한 구매의도와의 관계모형 개발", 한국심리학회지; 산업 및 조직, 제12권, 제1호, 1999, pp. 197-225.
  2. 김문구, 박종현, "와이브로 서비스 이용의도에 미치는 영향 요인에 관한 연구: 확장된 TAM 모형을 중심으로", 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2006, pp. 790-800.
  3. 김소영, 주영혁, "지각된 상호작용성과 웹사이트 충성도에 관한 연구: 매개변수로서 플로우(flow)의 역할을 중심으로", 소비자학연구, 제12권, 제4호, 2001 pp. 185-208.
  4. 김정구, 박승배, 김규한, "마케팅활동, 사회적 상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와 구전에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅연구, 제18권, 제3호, 2003, pp. 93-120.
  5. 김정군, 이희석, "ASP기반 정보시스템 성공요인 도출: 동기 및 위생 이론 관점에서", 한국경영정보학회 춘계학술대회논문집, 2004, pp. 635-658.
  6. 김주안, "유비쿼터스 미디어의 수용의도에 영향을 미치는 상호작용성 요인에 관한 연구", 통상정보연구, 제9권, 제2호, 2007, pp. 19-40. https://doi.org/10.15798/kaici.9.2.200706.19
  7. 김현욱, 이욱, "유비쿼터스 컴퓨팅 인프라가 u-commerce에 미치는 영향 실증분석", 한국경경정보학회 추계학술대회 논문집, 2003, pp. 66-72.
  8. 김홍일, "여가활동의 플로우 경험 구조분석: 온라인게임 참가자를 대상으로", 경기대학교 석사학위논문, 2000.
  9. 나선영, 황하진, 강민석, "개인의 특성변수에 기초한 u-Commerce 수용요인 실증분석: 기술수용모형의 적용", 정보시스템연구, 제15권, 제4호, 2006, pp. 73-98.
  10. 효곤, 신승호, 서현식, 임교현, 오재인, "유비쿼터스홈서비스 수용과 이용자특성과의 인과관계에 대한 구조방정식 모형 분석", 한국경영정보학회 하계통합학술대회논문집, 2006, pp. 1-9.
  11. 박상현, "관광지 웹 사이트에서의 플로우(FLOW) 선행변수와 결과변수에 관한 연구", 관광.레저연구, 제14권, 제3호, 2003, pp. 229-247.
  12. 박상현, 손대현, "플로우(flow)를 이용한 관광지 웹사이트 구축에 관한 연구", 한국관광학회 제52차 학술 심포지엄 학술연구발표 논문집, 2002, pp. 431-444.
  13. 박정현, 김정군, 김종욱, 이희석, "ASP 기반 정보시스템 성공 모형 도출: 소기업 적용을 중심으로", 경영정보학연구, 제14권 제1호, 2004, pp. 43-58. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2004.00160.x
  14. 박철, 유재현, "유비쿼터스 특성이 U-서비스 이용에 미치는 영향: U-캠퍼스 환경을 중심으로", Information Systems Review, 제8권, 제1호, 2006, pp. 81-99.
  15. 박한식, "모험관광 경험에 따른 플로우(flow) 변수 차이 검증: 최초방문자와 재방문자를 중심으로", 관광연구논총, 제16권, 2004, pp. 217-232.
  16. 유상진, 최은빈, 김효정, "모바일 인터넷 특성이 플로우 경험에 미치는 영향에 관한 연구", Information Systems Review, 제8권, 제1호, 2005, pp. 125-139.
  17. 유일, 김미, "병원정보시스템의 성공요인과 성과 모형에 관한 연구", 경영정보학연구, 제12권, 제1호, 2002, pp. 45-65.
  18. 윤훈주, "유비쿼터스 연구 및 동향", 유비유넷 Report, Vol.1, 2006, pp. 1-7.
  19. 이군희, 사회과학연구방법론, 법문사, 2003.
  20. 이동만, 장성희, 안현숙, "u-비즈니스를 위한 RFID시스템 도입에 관한 실증연구", 정보시스템연구, 제15권, 제4호, 2006, pp. 225-245. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000593
  21. 이명수, 박종희, 김도일, "인터넷상에서 지각된 플로우와 실용적 가치가 구매의도에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구", 마케팅관리연구, 제6권, 제2호, 2001, pp. 61-84.
  22. 이시훈, "플로우(flow)의 경험집단과 인터넷 광고의 효과에 관한 연구", 광고학연구, 제11권, 제4호, 2000, pp. 135-164.
  23. 이찬도, "유비쿼터스 시대의 비즈니스 인식에 대한 실증분석", 통상정보연구, 제7권, 제4호, 2005, pp. 37-57.
  24. 이태민, 전종근, "유비쿼터스 접속성과 상황기반 제공성이 모바일 상거래 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구: 기술수용모델 적용을 중심으로", 경영학연구, 제33권, 제4호, 2004, pp. 1042-1071.
  25. 장정무, 김종욱, 김태웅, "무선인터넷서비스 수용의 영향요인 분석: 플로우 이론을 가미한 기술수용모델의 확장", 경영정보학연구, 제14권, 제3호, 2004, pp. 94-120.
  26. 정남호, 이건창, "PDA 중심의 모바일 기술을 활용하는 업무에서 개인특성을 고려한 업무-기술 적합성이 성과에 미치는 영향", 지식경영연구, 제6권, 제1호, 2005, pp. 71-84.
  27. 최경아, 신영대, "유비쿼터스 도시(u-City) 구축을 위한 연구", 대한경영학회지, 제18권, 제1호, 2005, pp. 489-508.
  28. 최일선, 정희경, "XML 및 모바일 RFID 기반의 문화재 안내 시스템", 한국멀티미디어학회지, 제10권, 제1호, 2006, pp. 41-47.
  29. Csikszentmihalyi, M., "Play and intrinsic rewards," Journal of Humanistic Psychology, Vol. 15, No. 3, 1977, pp. 41-63.
  30. Csikszentmihalyi, M., Beyond boredom and anxiety, San Francisco: Jossey Bass, 1975.
  31. Davis, F.D., "Perceived usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, September 1989. pp. 319-340.
  32. Ghani, J.A. and Deshpande, S.P., "Task Characteristics and the Experience of Optimal Flow in Human Computer Interaction," The Journal of Psychology, Vol. 128, No. 4, 1994. pp. 381-391. https://doi.org/10.1080/00223980.1994.9712742
  33. Ghani, J.A., Supnick, R. and Rooney, P., "The Experience of Flow in Computer Mediated and in Face-to-Face Groups," Proceedings of Information Systems, DeGross, J.I, I. Benbasat, G. DeSanctis, and C.M. Beath(Eds.), New York, December 1991, pp. 16-18.
  34. Hoffman, D.L. and Novak, T.P., "Marketing in hypermedia computer mediated environments: Conceptual foundations," Journal of Marketing, Vol. 60, July 1996, pp. 50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  35. Marr, A.J., "The Flow Experience: Or What Occurs When Bad Science Happens to Good Observations," Working paper, 1998.
  36. Novak, T.P., Hoffman, D.L. and Yung, Y.F., "Measuring the Flow Construct in On-line Environments Approach," Marketing Science, Vol. 19, No. 1, 2000, pp. 22-42. https://doi.org/10.1287/mksc.19.1.22.15184
  37. Seddon, P.B., "A Respecification and Extension of the DeLone and McLean Model of IS Sucess,"  Information Systems Research, Vol. 8, No. 3, September 1997, pp. 240-253. https://doi.org/10.1287/isre.8.3.240
  38. Trevino, L.K. and Webster, J., "Flow in Computer Mediated Communication," Communication Research, Vol. 19, No. 5, 1992, pp. 539-573. https://doi.org/10.1177/009365092019005001
  39. Webstar, J., "Trevino, L.K. and Ryan, L., "The Dimensionality and Correlates of Flow in Human Computer Interactions," Computers in Human Behavior, Vol.9, No.4, Winter 1993, pp. 411-426. https://doi.org/10.1016/0747-5632(93)90032-N