Abstract
The purpose of this study is to examine the causal relationship among quality factors of university education(faculty, students' attitude toward studies, education program, education environment), graduates' job performance in semiconductor. In order to study university graduates' job performance in field of semiconductor, a survey among graduates within recently 5 years was carried out. The sample was 287 students, graduated Bachelor degree in semiconductor. Analyzing hypothesized structural equation model, we could assure that there exist positive relationship among quality factors of university education, their efforts for knowledge supplementation, and their job performance except for faculty factor. And it was found that the factor of their efforts for knowledge supplementation was more positively related to their job performance. Among the quality factors of university education, the factor of students' attitude toward studies was more effected than the other factors to their job performance.
본 연구는 반도체분야 대학졸업생의 업무성과에 영향을 미치는 대학교육의 품질요인(교수, 학생들의 학습태도, 교육프로그램, 교육환경 등)에 관한 인과관계를 살펴보는 데 초점을 맞추고 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 최근 반도체분야의 대학교육을 마치고 관련분야에서 종사하고 있는 5년 미만의 졸업생들을 연구대상으로 설정하였다. 총 287명이 분석에 활용되었다. 본 연구에서는 구조화방정식을 이용하여 이들 간의 가설관계를 검증하는 것으로 하였다. 분석결과, 졸업생의 업무성과에는 '교수' 변수보다는 '졸업 후 본인 스스로의 지식습득노력' 변수와 더 높은 정(+)의 관계가 존재하는 것으로 밝혀졌다. 특히 졸업생의 업무성과에 가장 큰 영향을 미치는 대학교육 품질요인으로는 '학문을 향한 학습 태도'인 것으로 나타났다.