On the Effect of the Quality of University Education of Semiconductor on Graduate's Job Performance

대학교육품질이 반도체분야 졸업생의 업무성과에 미치는 영향

  • Received : 2008.12.12
  • Accepted : 2009.02.24
  • Published : 2009.03.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the causal relationship among quality factors of university education(faculty, students' attitude toward studies, education program, education environment), graduates' job performance in semiconductor. In order to study university graduates' job performance in field of semiconductor, a survey among graduates within recently 5 years was carried out. The sample was 287 students, graduated Bachelor degree in semiconductor. Analyzing hypothesized structural equation model, we could assure that there exist positive relationship among quality factors of university education, their efforts for knowledge supplementation, and their job performance except for faculty factor. And it was found that the factor of their efforts for knowledge supplementation was more positively related to their job performance. Among the quality factors of university education, the factor of students' attitude toward studies was more effected than the other factors to their job performance.

본 연구는 반도체분야 대학졸업생의 업무성과에 영향을 미치는 대학교육의 품질요인(교수, 학생들의 학습태도, 교육프로그램, 교육환경 등)에 관한 인과관계를 살펴보는 데 초점을 맞추고 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 최근 반도체분야의 대학교육을 마치고 관련분야에서 종사하고 있는 5년 미만의 졸업생들을 연구대상으로 설정하였다. 총 287명이 분석에 활용되었다. 본 연구에서는 구조화방정식을 이용하여 이들 간의 가설관계를 검증하는 것으로 하였다. 분석결과, 졸업생의 업무성과에는 '교수' 변수보다는 '졸업 후 본인 스스로의 지식습득노력' 변수와 더 높은 정(+)의 관계가 존재하는 것으로 밝혀졌다. 특히 졸업생의 업무성과에 가장 큰 영향을 미치는 대학교육 품질요인으로는 '학문을 향한 학습 태도'인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강병서.조철호, 연구조사방법론, 무역경영사, 2005.
  2. 김계수, AMOS 구조방정식 모형분석, SPSS아카데미, 2001.
  3. 김재영 외 4인; "기업 CEO의 교육에 관한 의식조사연구," 교육인적자원부, 2004.
  4. 박희서.임병춘; "지방공무원들의 효율적 지식관리를 위한 인과모형검증," 한국정책학회보, 10(2):111-133, 2001.
  5. 산업자원부 생활산업국; "차세대반도체 산업비전 및 발전전략 수립," 산업자원부, 2003.
  6. 상공회의소; "대졸근로자의 대학교육 만족도 조사," 2006.
  7. 서민원; "대학교육의 효과성 변인의 측정과 분석," 박사학위논문, 서울대학교, 1996.
  8. 신현석, 한국의 고등교육 개혁정책, 학지사, 2005.
  9. 양창현; "우리나라의 전문대학 직업교육정책에 한 실증적 연구: 인적자원개발을 위한 직업교육을 중심으로," 박사학위논문, 경희대학교, 2003,
  10. 정진호; "우리나라 고등교육 경쟁력의 현황과 과제," KEDI 교육정책포럼, pp.27-43, 2002.
  11. 한국대학교육협의회; "교육환경 변화와 대학의 경쟁력 제고," 2003.
  12. 한국직업능력개발원; "대학의 혁신형 산학연계체제 구축(세미나자료)," 2004.
  13. 홍민식; "국제기구교육동향," 교육정책포럼자료, 한국교육개발원, 2006.9.
  14. 황복주.김재열; "대학 교육서비스 품질 측정과 학생인 고객만족도 제고에 관한 연구," 한국경영교육학회, 27집:1-26, 2002.
  15. 황정규, 학교학습과 교육평가, 교육과학사, 1989.
  16. Arcaro, J.S.; "Quality in Education : An Implementa tion Handbook," Delary Beach, St. Lucie Press. 1995
  17. Astin, A W.; "Diversity and Multiculturalism on Campus: How Are Students Affected?," CHANGE, 25(2): 44-49, Mar-Apr. 1993. https://doi.org/10.1080/00091383.1993.9940617
  18. Bennett, D, C,; "Assessing Quality in Higher Education," Liberal Education, 87(2), Spring 2001,
  19. Borden, M. H.; "Program for Quality Improvement of Univ. Education," Seminar of Education Innovation Committee, Korea, 2004.
  20. Conrad, C, F., & Wilson, R. F.; "Academic Program Reviews : Institutional Approaches, Expectations, and Controversies," Washington, DC: Association for the Study of Higher Education, 1985,
  21. Drew, S.; "From Knowledge to Action : The Impact of Benchmarking on Organizational Performance," Long Range Planning, 30(3): 427-441, 1997. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90262-4
  22. Elenkov, D. S.: "Effects of Leadership on Organizational Performance in Russian Companies", Journal of Business Research, 55(6):467-80, 2002. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(00)00174-0
  23. Harvey, L. & Green, D.; "Defining quality", Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1):9-34, 1993. https://doi.org/10.1080/0260293930180102
  24. Lindsay, A.; " Concepts of Quality in Higher Education," J. of Teritiary Education Administration, 14(2):153-163, 1992. https://doi.org/10.1080/1036970920140203
  25. Maurren. T.; "Measuring Quality and Performance in Higher Education," Quality in Higher Education, 7(1): 47-55, 2001. https://doi.org/10.1080/13538320120045076
  26. Multon, K.D., Brown, S.D. & Lent, R.W.; "Relation of Self-Efficacy Beliefs to Academic Outcomes : A Meta-analytic Investigation," J. of Counseling Psychology, 38(1):30-38, 1991. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.1.30
  27. Wayne, S.J. & Liden, R .C,; "Effects of Impression Management on Performance Ratings : A Longitudinal study," Academy of Management Journal, 38(1): 232-260, 1995. https://doi.org/10.2307/256734