The Effects of Ubiquitous learning Characteristics on learning satisfaction in the digital textbook : Focused on the Moderating Effect of computer self-efficacy and digital textbooks usability

디지털교과서 학습에서 유비쿼터스 학습특성이 학습만족도에 미치는 영향: 컴퓨터 자기효능감과 디지털교과서 활용도의 조절효과를 중심으로

  • 김경기 (서울벤처정보대학원대학교 교육공학과) ;
  • 김수민 (군산대학교) ;
  • 강일모 (서울벤처정보대학원대학교) ;
  • 백현기 (전주교육대학교)
  • Received : 2009.05.04
  • Accepted : 2009.05.27
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study was conducted to provide standards for the development of contents and systems for digital textbooks by examining the learners' satisfaction from digital textbooks, which are now being distributed to schools, in terms of ubiquitous learning, and by verifying the moderation effect of learners' computer self efficacy and digital textbook usage. SPSS win 13.0 was used for technical statistics, Cronbach's $\alpha$ coefficient calculation and correlation analysis for empirical analysis, and the MMR (moderated multiple regression) analysis was conducted for the hypothesis test. The following principal results were obtained from the hypothesis tests. First, the ubiquitous learning features had direct effects on the learning satisfaction from the digital textbooks. Second, when the ubiquitous learning features had positive effects on the learning satisfaction from digital textbooks, both the computer self efficacy and digital textbook usage reacted with the ubiquitous learning feature and showed moderation effects. These results were statistically significant.

본 연구는 학교 현장에 보급되고 있는 디지털교과서를 활용한 학습에서 디지털교과서가 학습자들에게 어떠한 만족도를 갖고 활용되고 있는지를 유비쿼터스 학습특성의 관점에서 살펴보고, 학습자의 컴퓨터 자기효능감과 디지털교과서의 활용도가 어떠한 조절적 작용을 하고 있는지를 검증해 봄으로써 디지털교과서의 콘텐츠와 시스템 개발에 지침을 제공하고자 하였다. 연구방법은 SPSS win13.0 프로그램으로 실증분석을 위한 기술통계, Cronbach's $\alpha$ 계수 산출과 상관분석을 하였고, 가설검증을 위해서는 조절회귀분석(MMR)을 실시하였다. 연구가설의 검증을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유비쿼터스 학습특성은 디지털교과서 학습만족도에 직접적인 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 둘째, 유비쿼터스 학습특성이 디지털교과서 학습만족도에 긍정적인 영향력을 줄 때 컴퓨터 자기효능감과 디지털교과서 활용도가 유비쿼터스 학습특성과 각각 상호작용을 하여 조절 효과를 가지는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과들은 통계적으로 유의미한 결과로서 나타났다.

Keywords

References

  1. 2007 교육정보화백서, 한국교육학술정보원, 2007.
  2. 백현기․김판수․하태현; "구조방정식 모델을 이용한 디지털교과서의 학습동기 및 학업성과 영향요인에 관한연구", 디지털정책연구, 제6권 제1호, pp.123-135, 2008.
  3. 손병길․손진곤․고범석; e-러닝 표준화 연구 및 산업활성화를 위한 e-러닝 표준화 세미나 자료집, 한국교육학술정보원, 2005.
  4. 송기보; "유비쿼터스 컴퓨팅 환경의 비즈니스 모델 사업타당성 평가체계에 관한 연구", 한국경영과학회, 2005.
  5. 송지준, SPSS/AMOS 통계분석방법, 2008.
  6. 양승구․백현기; "구조방정식 모형을 이용한 사이버가정학습 콘텐츠의 학습동기요인이 학습만족과 활성화에 미치는 영향에 관한 연구", 디지털정책연구, v.6, no.2, pp.145-155, 2008.
  7. 이찬도; "유비쿼터스 시대의 비즈니스 인식에 대한 실증분석",통상정보연구, Vol.7 No.4, 2005.
  8. 이태민; "유비쿼터스 접속성과 상황기반 제공성이 모바일 상거래 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 기술수용모델 적용을 중심으로", 경영학연구, Vol.33 No.4, 2004.
  9. 장기섭․김창수․김기수; "U-서비스 이용에 영향을 미치는 유비쿼터스 특성에 관한 실증연구", 정보시스템연구, Vol.16 No.4, 2007.
  10. 차윤숙․정문상; "유비쿼터스 컴퓨팅 : 유비쿼터스 특성 요인이 모바일서비스 사용의도에 미치는 영향", 한국정보시스템학회, 2005권, 1호, 2005.
  11. 채서일, 사회과학 조사방법론(3판), 학현사, 2003.
  12. 한인수; "경영연구에 있어서 조절효과검증에 관한 연구", 경영경제연구, Vol.25 No.2, 2003.
  13. Agarwal, R., & Prasad, J; "Are individual differences germane to the acceptance of new information technologies?", Decision Sciences, 30(2), 361-391, 1999. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1999.tb01614.x
  14. Compeau, D.R., & Higgins, C.A; "Computer Self-Efficacy: Development of a Measure and Initial Test", MIS Quarterly, 19, (2), 189-211, 1995. https://doi.org/10.2307/249688
  15. Gefen, D., Karahanna, E., & Straub, D. W; "Trustand TAM in online shopping: An integrated mode", MIS Quarterly, 27(1), 51-90, 2003.
  16. Nomura Research Institute; Systems Integration Technology in the Ubiquitous Network Era, 2003.
  17. Ogata, H., and Yano, Y; "Supporting Knowledge Awareness for a Ubiquitous", CSCL, eLearn 2003, pp.2362-2369, Phoenix, Arizona, USA, November 7-11, 2003.
  18. Venkatesh, V, Morris, M. G, & Ackerman, P. L; "A longitudinal field investigation of gender differences in individual technlolgy adoption decision-making processes", Organizational Behavior and Human Decision Processes, 83(1), 33-60, 2000. https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2896
  19. Y.S. Chen, T.C. Kao &J.P. Sheu; "A mobile learning system for scaffolding bird watching learning", National Chung Cheng, National Dong Hwa &National Central University, 2003.