SCORM 시퀀싱 모델 및 샘플 콘텐츠 개발

Developing SCORM Sequencing Model and Sample Contents

  • 최용석 (한양대학교 공과대학 컴퓨터공학부)
  • 투고 : 2009.04.21
  • 심사 : 2009.06.11
  • 발행 : 2009.06.30

초록

e-러닝 기술 표준안으로서 ADL의 SCORM 2004가 채택한 시퀀싱은 IMS SS(Simple Sequencing)을 기반으로 하며 학습 콘텐츠에서 사용될 수 있는 시퀀싱 행위 중 비교적 간단한 일부만을 정의하고 있으나 실제 시퀀싱 구현 방법은 이름과는 달리 간단하지 않다. 따라서 한국적 이러닝 콘텐츠 개발 환경에서는 LSAL 등에서 제공하는 SCORM 시퀀싱 템플릿을 그대로 사용하거나 필요에 따라 일부 편집하는 형태로 SCORM 시퀀싱을 구현하는 실정이며 일반적으로 기존 SCORM 시퀀싱 템플릿 중의 하나에 개발된 콘텐츠를 삽입하여 콘텐츠 패키지를 구성하는 방법을 사용하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 LSAL, ADL, Xerceo 등에서 제공하는 SCORM 시퀀싱을 위한 기본 템플릿과 기존의 국내 SCORM 시퀀싱 모델을 분석하고 이를 바탕으로 한국적 현실에 부합하는 새로운 SCORM 시퀀싱 모델을 제시하였다. 또한 제시한 모델을 국내에서 활용중인 학습 콘텐츠에 적용하여 구체적 시퀀싱 템플릿과 콘텐츠 샘플들을 개발하였다. 본 연구의 결과물은 SCORM 시퀀싱 구현에 어려움을 겪고 있는 콘텐츠 개발자가 국내 환경에 적합하면서도 보다 세련된 형태의 SCORM 시퀀싱을 구현하기 위한 참조 모델로서 활용할 수 있다.

Although Sequencing & Navigation(S&N) of ADL SCORM 2004 specifies relatively simple ones of possible sequencing behaviors based on IMS SS(Simple Sequencing) in learning context, it is practically not easy to implement the sequencing properly within SCORM content packages. Actually, many Korean content developers construct SCORM content packages by choosing one out of well-known LSAL sequencing templates and just inserting their contents into it. In this paper, we survey a number of widely used SCORM sequencing templates provided by LSAL, ADL and Xerceo, and also domestic conventional SCORM sequencing models, and then present a new SCORM sequencing models well conformant to Korean e-learning environments. We finally develop 3 types of SCORM sequencing templates and their contents samples by applying our sequencing models to a number of available domestic SCOs. We expect that our products can be widely used and referenced as a guidance by content developers troubled in implementing a variety of SCORM sequencings.

키워드

참고문헌

  1. ADL, The SCORM Implementation Guide, http://www.adlnet.org, 2002
  2. ADL, The SCORM Sequencing and Navigation Version 1.3.1, 2004
  3. Warwick Bailey, What Is IMS Simple Sequencing?, JISC cetis standards briefings series, 2005
  4. Ron Ball, Sequencing, Where Are We and Where Are We Going?, ADL Technical Team, 2001
  5. Ip, A. & Canale,R., Supporting Collaborative Learning Activities with SCORM, Educause in Australia, Adelaide Convention Centre, 2003
  6. Liyong Wan, Chengling Zhao and Qi Luo., "Navigation and Sequencing Strategy of Learning Provess in Distance Learning Context," 36th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, 2006
  7. Alvarez G. Luis A and Montesinos Jose L., "An Authoring Tool for Learning Object Sequencing", 1st. LATIN-AMERICAN CONFERENCE ON LEARNINGOBJECTGS in Guayaquil – Ecuador October 23 -27, 2004
  8. Learning Systems Architecture Laboratory, Simple Sequencing Services, Carnegie Mellon University, 2002
  9. ADL, SCORM 2004 Photoshop Examples Version 1.1, http://www.adlnet.org, 2004
  10. Learning Systems Architecture Laboratory, SCORM Best Practices Guide for Content Developers 1st Edition, Carnegie Mellon University, 2004
  11. Xerceo, SCORM Sequencing and Navigation Manual, http://www.xerceo.com/snguide/, 2007
  12. 한국교육학술정보원, 교과별 콘텐츠 제작 지침 개발연구, 한국교육학술정보원, 2004
  13. 한국교육학술정보원, 사이버 가정학습체제 구축 방안 연구, 한국교육학술정보원, 2003
  14. 선진이러닝기술표준연구그룹, Sequencing, http://www.scorm.or.kr, 2004
  15. 한국교육학술정보원, 학습객체 기반 시퀀싱 & 네비게이션 표준화 연구, 한국교육학술정보원, 2005