Abstract
Computer programming education can improve students' logical thinking and problem-solving ability. Therefore, it is essential tool to improve algorithmic thinking ability. We study how much Dolittle and Squeak influences improving elementary students' logical thinking ability. Thus, we divided 6th grade elementary students into two classes and then taught Dorittle and Squeak programming languages for 6 weeks, respectively. We compare and analyze each logical thinking ability and its sub-classifications. The results showed that Dorritle affects significant improvement, but not Squeak.
컴퓨터 프로그래밍 교육은 학생들의 논리적인 사고력과 문제해결 능력을 키워줄 수 있으므로 알고리즘적 사고를 증진시키기 위한 도구로서 필수적이다. 우리는 두리틀과 스퀵 프로그래밍 언어가 초등학생의 논리적 사고력에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 이를 위해 초등학교 6학년 두 개 반을 대상으로 6주 동안 각 실험집단에 두리틀과 스퀵 프로그래밍 교육을 실시하고 초등학생의 논리적 사고력과 그 하위논리를 비교 분석하였다. 그 결과 두리틀은 논리적 사고력 신장을 보였으나 스퀵은 유의미한 차이가 없었다.