Empirical Analysis of Evaluation System for Public Research Institutes: Focused on Differences of the Perception among Participants

연구기관 평가의 실증 분석: 평가 참여자의 인식차이를 중심으로

  • Published : 2009.03.31

Abstract

This work aims to firstly know what does the inside and outside participants perceive the system itself and its execution in the evaluation of the research institutes in science and technology sector which has been introduced in 1999, and to secondly discuss how can diverse perceptions among participants be integrated in the institutional and operational aspects. This has been conducted mainly by in-depth interviews with 99 staffs from 10 research institutes under the Korea Research Council for Public Technology as well as with 10 members of evaluation committee for research institutes. According to the in-depth interviews, the both inside and outside participants perceive that the evaluation of research institutes can be necessary and useful for the management of the institute itself and R&D programs in view of the strategic reasons as well as practical one. Despite of the affirmative perceptions to the evaluation of research institute, based on the common or individual experiences, they have also suggested that there will be lots of improvements in the individual components of evaluation system and its current status of execution.

이 연구는 1999년도부터 시행되고 있는 과학기술계 연구기관 평가에 대하여 내 외부 참여자들이 제도의 타당성과 운영의 효율성에 대하여 어떻게 인식하고 있으며, 이들의 각기 다른 평가인식을 통합하기 위한 제도적 운영적인 정책대안을 모색 논의하기 위하여 수행되었다. 연구는 주로 심층면담으로 진행되었는데, 내부 참여자와 외부 참여자 그리고 내부 참여자는 다시 경영진과 연구진으로 분류된 총 109명의 면담자에게 연구기관 평가의 10개 구성요소에 대하여 질의하고 토론하는 방법으로 이루어졌다. 연구결과 내 외부 평가 참여자들은 공통적으로 연구기관 평가는 전략적인 이유에서건 실질적인 이유에서건 간에 기관경영과 연구관리를 위해 필요하고 도움이 된다고 인식하는 것으로 나타나고 있다. 그러나 평가참여자들의 원칙적인 입장에서의 긍정적인 인식에도 불구하고, 제도의 구체적인 내용과 운영 실태에 관해서는 많은 면담자들이 공통적으로 또는 각기 다른 입장과 경험에 근거하여 개선과 보완이 필요한 사항들을 제시하고 있다.

Keywords