A Study on the Problems in Third-Party Logistics in China

중국 제3자 물류의 문제점에 관한 연구

  • 최석범 (중앙대학교 경영학부) ;
  • 박경희 (중앙대학교 한국전자무역연구소)
  • Published : 2009.03.31

Abstract

The third party logistics is a new developing industry in China and is still in infancy stage. China's third party logistics market only represents 3.39% of the Logistics market in 2006. As international multinational corporations have taken part in China market, they use their current 3PL providers to assist them to deal with the substantial logistics issues that exist in expanding their business activities in China. Traditional 3PL services such as transportation, warehousing and customs clearance are main in China's 3PL market. A variety of domestic laws and regulations on logistics in China prevent 3PL Providers from supplying value-added additional services to their users. Chinese firms have not yet supply high value-added services in China's 3PL logistics market. The purpose of this paper is to contribute the activation of third party logistics in China by analyzing the present situations, and presenting the solutions to problems of Third-Party Logistics in China.

중국의 경우 급속한 경제성장과 무역규모 확대로 수출입물량이 증가할 뿐만 아니라 중국 내수시장의 화물량도 증가하고 있다. 따라서 중국의 물류시장이 매년 급성장하고 있으며, 제3자 물류시장 규모도 매년 20%이상의 성장률을 보이고 있는데 경제성장률을 물류시장이 따라가지 못해 상대적으로 물류비용이 많이 발생하고 있는 실정이다. 전체시장에서 차지하는 비중이 낮은 중국의 제3자 물류시장의 문제점을 하드웨어적, 소프트웨어적, 복합적인 측면으로 나누어 살펴보면 다음과 같다. 하드웨어적 중국 제3자 물류의 문제점으로 우선, 물류인프라의 열악으로 효율적인 제3자 서비스의 제공에 한계가 있으며 둘째, 중국 제3자 물류의 서비스지역이 장강삼각주, 주강삼각주, 환발해만경제구 등에 주로 분포되어 있어 지역적으로 매우 편중되어 있어 이러한 지역외에는 제3자 물류 서비스의 이용이 극히 제한적이며 셋째, 표준화의 미비로 표준화된 서비스 제공에 한계가 있다는 것과 넷째, 정보시스템의 미비로 체계적인 업무처리와 고객서비스에 한계가 있다는 점이다. 소프트웨어적 중국 제3자 물류의 문제점으로 첫째, 법적 체계가 복잡하여 제3자 물류의 발전을 저해하고 있으며 둘째, 물류관련 조직이 복잡하고 단일화된 정부조직이 운영되지 않고 있어 제3자 물류의 발전을 또한 저해하는 요인으로 작용하고 있다. 셋째, 물류관련 정책의 미흡하여 제3자 물류가 활성화되지 않고 있으며 넷째, 물류원구제도가 지역적 편중되어 있어 제3자 물류의 활성화에 장애가 되고 있다는 점이다. 복합적인 중국 제3자 물류의 문제점으로 우선, 높은 물류원가로 인하여 종합물류업자 육성이 지연되고 있으며 둘째, 자가물류위주의 기업관행으로 서비스 이음이 적고 셋째, 아웃소싱에 대한 낮은 인지도로 제3자 물류활성화가 저해되고 있다. 넷째, 협소한 물류시장과 영세업체 난립으로 제3자 물류시장 확대가 지연되고 있다는 점이다.

Keywords

References

  1. 문상영, 중국 물류.유통산업 성장에 따른 우리의 대응전략, 산업연구원, 2007.6, p.17.
  2. 박명찬, "중국기업의 제3자 물류선택에 관한 연구", 국제지역연구, Vol.9, No.1, 국제지역학회, 2005.
  3. 박병인.배종욱.김창현.신승식, "중국 동북3성의 물류현황 및 시사점", 한국항만경제학회지, 한국항만경제학회, Vol.23, No.2, 2007, pp.159-160.
  4. 백종실, "중국 물류시장의 제3자 물류(3PL) 동향과 시사점", 해양수산동향, 한국해양수산개발원, 2003.12, pp.4-5.
  5. 신광하.서수완.박영태, "한국 물류기업의 중국시장 진출방안에 관한 연구", 국제지역연구, 국제지역학회, Vol.9, No.2, 2006.
  6. 윤성환, "제3자 물류가 중국 화주기업의 물류성과에 미치는 영향에 관한 연구", 국제지역연구, Vol.9, No.3, 국제지역학회, 2005.
  7. 이명헌.이준엽, "중국 물류기업의 경영추세 및 경쟁력 분석", 경제연구, 한국경제통상학회, Vol.25, No.3, 2007.
  8. 이신규, "중국의 물류현황과 문제점", 창업정보학회지, Vol.9, No.3, 한국창업정보학회, 2006.
  9. 전경련 중국산업연구센터, 주간 중국산업정보, 총6호, 2004.11.15, p.11.
  10. 전경련 중국산업연구센터, 중국물류단지의 실태와 활용방안, 연구보고서06-02, 2006.5, p.14.
  11. 전경련 중국산업연구센터, 중국산업정보, 총48호, 2005.10.27, p.3.
  12. 전경련 중국산업연구센터, 중국산업정보, 총86호, 2007.08.22, pp.1-6.
  13. 전경련 중국산업연구센터, 중국산업정보, 총93호, 2008.01.31, pp.1-3.
  14. 최석범.이영찬, "중국물류현황과 문제점에 관한 연구", 한국항만경제학회, 제21집 제2호, 한국항만경제학회, 2005.6.
  15. 탁세령, "중국 물류시장의 개방과 우리의 진출 방안", 수은해외경제, 2005년 3월호, 한국수출입은행, 2005.3, p.21.
  16. 한국무역협회 국제물류지원단, 중국의 물류시장, 2006.3, pp.28-31.
  17. 郭强.黃學良, "第3方物流在我國的發展硏究", 中國物流科技, 第27卷 總第110期, 2004.6.10.
  18. 國家發展和改革委員會經濟運行局, 中國現代物流發展報告(2006年), 机械工業出版社, 2006.
  19. 國家發展和改革委員會經濟運行局,中國現代物流發展報告(2007年), 机械工業出版社, 2007.8, p.43.
  20. 大出一晴, "中國物流事情と日系進出企業の物流課題", 季刊輸送展望, 第96号, 1996.
  21. 涂洪波, "中國第三方物流發展面臨的問題及對策", 武漢化工學院經濟寫管理學院, 2003.3.
  22. 林慧丹, 第三方物流, 上海財經大學出版社, 2005, p.47.
  23. 林慧丹, 第三方物流, 上海財經大學出版社, 2005, pp.3-5.
  24. 孟國强.孫軻, "關于我國托盤應用現狀与發展的建義", 全國物流標准化技術委員會, 2006.8.24.
  25. 邊威, "中國の國內貨物輸送の動向と課題", 流通經濟大學校大學院論集, 第2号, 1994.
  26. 福田物流,"中國第三方物流發展現狀及趨勢",2007.6, Slide 14.
  27. 上海物流研究院, 中國第三方物流市場的趨勢与展望, http://www.chinalogis.net, 2007.
  28. 爺心剛, "中國經濟におけゐ道路貨物輸送事業の展開と課題", 流通經濟大學大學院經濟學硏究科論集, 第7号, 1999.
  29. 人民郵電報, "中國物流市場的問題", 2006.4.23.
  30. 日本物流団体連合會. 國際物流專門委員會, 中國最新物流事情こ關すゐ調査. 硏究報告書-北京. 重慶.武漢.上海こついて-, 2003.
  31. 日通綜合硏究所, 最新中國物流, 大成出版社, 2008, p.129.
  32. 日通總合硏究所(編), 中國物流の基礎知識, 大成出版社, 2004, p.84.
  33. 丁俊發, 中國物流, 中國物資出版社, 2001, p.352.
  34. 中國國家統計局編, 中國經濟統計年鑑, 2007.
  35. 中國物資.購買聯合會, 中國物流發展報告 2005-2006, 中國物資出版社, 2006, p.338.
  36. 中國物流与采購网, "中國第三方物流的發展現狀与趨势分析", http://www.chinawuliu.com.cn/, 2007.12
  37. 中國倉儲協會, "第五次中國物流市場供求狀况調查報告", 2004.
  38. 中國貨運聯盟, "中國的第三方物流産業", 2004.8.13; http://www.webcargo.com.cn/webcargocn/news/2004-8/200481391837.htm
  39. 劉衛華, "我國物流産業國際化過程中的障碍及對策", 中國物流, 2007年 第8期, 2007; http://www.80075.com/ZhongGuoJingJi/20080316/168191-1.shtml
  40. 劉慧, "中國大陸發達之道-交通産業(鐵路, 公路)",2008年中國大陸發達之道, 金鼎證券集團, 2008, p.123.
  41. 國家發展改革委員會, "2005年物流業發展槪况及"十五"總結", 2006.1.4.
  42. 國家發展和改革委員會經濟運行局, "中國現在物流發展報告(2006)", 2006.7.1.
  43. 國家發展和改革委員會經濟運行局, 中國現代物流發展報告-競爭合作与産業成長(2006年), 机械工業出版社, 2006.07, p.67.
  44. 國務院發展研究中心市場經濟研究所和中外運課題組, "中國物流産業發展現狀及前景", 中國經濟時報, 2001.5.9.
  45. 夏新海, "跨國物流企業如何在華經營", 中國水運, 2005.9.7.
  46. 張建衛, "中國第三方物流的發展現狀与趨势分析", 空運商務, 第01期, 中國外運股份有限公司總裁, 2008, p.34.
  47. ジェラルド. チャウ, チャールズ. グウェン. ワング, ロバート. ヤング. ジュン. ウィー, "中國における3PL企業の台頭<上>-中國のロジスティクスの現狀と課題", LOGI-BIZ-月刊ロジスティクス. ビジネス, 2004.8.
  48. ジェラルド. チャウ, チャールズ. グウェン. ワング, ロバート. ヤング. ジュン. ウィー, ジェラルド. チャウ, チャールズ. グウェン. ワング, ロバート. ヤング. ジュン. ウィー, "中國における3PL企業の台頭 <中> - 中國のロジスティクスの現狀と課題", LOGI-BIZ-月刊ロジスティクス. ビジネス, 2004.9.
  49. ジェラルド. チャウ, チャールズ. グウェン. ワング, ロバート. ヤング. ジュン・ウィー, ジェラルド. チャウ, チャールズ. グウェン・ワング, ロバート. ヤング. ジュン・ウィー, "中國における3PL企業の台頭 <하> - 中國のロジスティクスの現狀と課題", LOGI-BIZ-月刊ロジスティクス.ビジネス, 2004.10.
  50. Carter, J. R., J. N. Pearson and P. Li, "Logistics Barriers to International Operations: the Case of the People's Republic of China," Journal of Business Logistcis, Vol.18, No.2, 1997, pp.129-145.
  51. Goh, Mark, and Charlene Ling, "Logistics development in China," International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.33, No.10, 2003, p.887.
  52. Hong, J. A., and B. Liu, "Logistics Outsourcing by Manufacturers in China: A Survey of the Industry," Transportation Journal, Vol.43, No.1, 2004, pp.17-25.
  53. Kadar, Mark H., "Asian Sourcing: Logistics in China", Mercer Management Consulting, 2003, p.17.
  54. Kadar, Mark, and Diana Huang, "The Third Party Logistics Market in China: Opportunities and Challenges," CLM 2002 Conference, 2002.9, p.13.
  55. Lai, Fujun, Dahui Li, Qiang Wang and Xiande Zhao, "The Information Technology Capability of Third-party Logistics Providers: A Resource-based View and Empirical Evidence from China," Journal of Supply Chain Management, Vol.44, No.3, 2008, p.34.
  56. Mercer Management Consulting, "中國第三方物流市場調查報告", 2003.
  57. Mercer Management Consulting, "中國第三方物流市場調查報告",2005.7.
  58. Morgan Stanley, "中國物流發展報告", 2002.
  59. Speece, W. M., and Y. Kawahara, "Transportation in China in the 1990's," International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, Vol.25, No.8, 1995, pp.53-71. https://doi.org/10.1108/09600039510099964
  60. TLI-AP and CCTA, "2002 China Logistics Provider Survey(Results and Findings)," 2003.1, p.17.
  61. TLI-AP and CCTA, "2003 China Logistics User Survey-Results and Findings," August, 2003, p.6.
  62. Yam, R. C. M., and E. P. Y. Tang, "Transportation systems in Hong Kong and Southern China: a manufacturing industries perspective," International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.26, No.10, 1996, pp.46-59. https://doi.org/10.1108/09600039610150451