A Study on the Evaluation of the Logistics Service Quality of Container Terminal Operators

컨테이너터미널 운영사의 물류서비스 품질 평가에 관한 연구

  • Published : 2009.03.31

Abstract

The paper attempts to identify the Logistics Service Duality of Container Terminals and to test the model by using of the Analytic Hierarchy Process(AHP). Also, the research assess the practical competitiveness of Container Terminals in Kwangyang by Fuzzy technique. To conclude, we can make the following observations: (1) we classifies the Logistic Service Quality into five attributes such as Tangibility, Reliability, Responsiveness, Assurance, Empathy, (2) Assurance is drawn to the most important attribute, (3) There is a significant disparity between the operators and the users in the relative importance of the Logistics Service Quality Attributes of Container Terminal, (4) In the result of analysis of the terminals' competitiveness, C Terminal is extracted as the most superior operator. In Addition, we hope to provide useful contribution to increase Gwangyang container terminal's competitiveness and offer some insight in further research.

본 연구는 SERVQUAL 모형을 근간으로 광양항 컨테이너터미널 운영사의 물류서비스 품질을 평가하기 위해 모형을 설정하고, AHP를 이용하여 상대적 중요도를 도출하였으며, 이를 바탕으로 FUZZY 기법을 이용하여 광양항 터미널 운영사의 경쟁력을 평가하였다. 연구결과, 물류서비스 품질요인 중에서는 확신성이, 하위수준에서는 안전설비가 가장 중요한 요인으로 추출되었다. 또한 이용자 집단(선사 및 운송사)과 운영자 집단(터미널 운영사)간 물류서비스 품질 속성 중요도 평가에 차이가 있음을 밝혔으며, 광양항 터미널 운영사의 물류서비스 품질 경쟁력을 비교 평가한 후, 향후 컨테이너터미널 운영사에 대한 개선 방안과 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김범중, "국제물류이용시설의 이용자 만족도 평가연구", 동국대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  2. 김병일, "물류서비스품질 차원이 고객만족도에 미치는 영향", 인하대 대학원 박사학위논문, 2006.
  3. 김율성, "컨테이너 선사의 항만선택 결정모형에 관한 연구", 한국해양대 대학원 박사학위논문, 2005.
  4. 박병인.성숙경, "컨테이너항만의 환적항 결정요인 분석", 한국항만경제학회지, 제24권 1호, 2008, pp. 41-60.
  5. 안광호 외, "컨테이너항만 서비스품질차원이 고객만족과 재이용 및 구전의도에 미치는 효과에 관한연구", 경영학연구, 제37권 제3호, 2008. 6, pp.417-442.
  6. 오용식.구경모, "컨테이너터미널의 서비스속성과 경쟁력", 해운물류연구, 제58호, September, 2008, pp. 131-148.
  7. 송채헌.송선옥, "항만물류서비스의 품질과 고객만족에 관한 연구", 통상정보연구, 제6권, 제2호, 2004, pp. 361-384.
  8. 서수완, "물류서비스품질 지각이 구매행동에 미치는 영향 분석", 중앙대학교 대학원박사학위논문, 2001.
  9. 신계선, "항만경쟁력 결정요인 분석과 부산 신항의 발전전략에 관한 연구", 한국항만경제학회지,제23권 제1호, 2007, pp.115-148.
  10. 정기호.고현정, "제3자 물류기업의 인도시장 진출을 위한 기업 경쟁력 평가모형", 물류학회지,제17권 제3호, 2007, pp.27-48.
  11. 조근태 외 2인, 계층분석적 의사결정, 동현출판사, 2003.
  12. 컨테이너부두공단,광양컨테이너부두 고객만족도 조사, 2009.
  13. Cronin and Steven A. Taylor, "A measuring Service Quality: A Reexamination and Extension", Journal of Marketing, July 1992, pp. 56-68.
  14. Murphy, Daley, and Douglas R. Dalenberg, "Port Selection Criteria" An Application of a Transportation Research Framework", Logistics & Transportation Review, Vol.28, No.3, 1992, pp.237-255.
  15. Parasuraman, Zeithmal, and Leonard Berry, " A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research" Journal of Marketing, Fall 1988, pp.12-40.
  16. Satty, T., The Analytic Hierarchy Process, New York, McGraw-Hill Book Company, 1980.
  17. Sterling, Jay, and Douglas M. Lambert, "Customer Service Research: Past, Present and Future", Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.19, No.2, 1989, pp.3-23. https://doi.org/10.1108/EUM0000000000346
  18. Chou and G. S. Liang, "Application of a Fuzzy Multi-Criteria Decision-Making for Shipping Company Performance Evaluation", Maritime Policy& Logistics, Vol.7, No.3, 2001, pp.250-261.