An Extraction Way of Benchmarking Ports through Tier Analysis for Korean Seaports

Tier분석을 통한 벤치마킹항만 적출방법

  • 박노경 (조선대학교 경상대학 무역학과)
  • Published : 2009.03.31

Abstract

The purpose of this paper is to show the empirical extraction way of benchmarking ports for overcoming the shortcoming which the traditional DEA method has by using 20 Korean ports in 2003 for 2 inputs (birthing capacity, cargo handling capacity) and 2 outputs(Export and Import Quantity, Number of Ship Calls). Because DEA method has produced the limited set of efficient units which are reference to inefficient units respective of their differences in efficiency scores, it is necessary to adopt the more feasible benchmarking information according to the path analysis(tier or stratification). The core empirical results of this paper are as follows. Benchmarking ports against inefficient ports according to the tier analysis are that Masan Port(Janghang$\rightarrow$Jeju$\rightarrow$Seogoipo$\rightarrow$Yeosu), Jinhae Port(Janghang$\rightarrow$Mogpo$\rightarrow$Seogoipo$\rightarrow$Wando), Pohang&DonghaePort(Janghang$\rightarrow$Samcheonpo$\rightarrow$Pyungtag$\rightarrow$Samcheog), and Sogcho Port(Janghang$\rightarrow$Mogpo$\rightarrow$Seogoipo$\rightarrow$Wando). The policy implication to the Korean seaports and planners is that Korean seaports should introduce the new methods like Tier analysis of this paper for evaluating the port performance and enhancing the efficiency in short term, mid term, and long term according to the tier 3 stage, the tier 2 stage, and the tier 1 stage with original DEA stage.

본 논문에서는 국내 20개 항만의 2개의 산출물(수출입물량, 선박입출항척수)과 2개의 투입물(접안능력, 하역능력)을 이용하여 전통적인 CCR분석을 통해서 상대적인 효율성을 측정하였으며, 기존 연구의 한계를 확장시키기 위해서 국내 항만분야에서는 처음으로 Tier분석을 통해서 비효율적인 항만들이 단기, 중기, 장기적으로 벤치마킹할 수 있는 항만들을 적출하는 방법을 보여 주었다. 주요한 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통적인 CCR분석에서는 완도, 여수, 울산, 삼척항 들이 효율적인 벤치마킹항만들로 나타났다. 둘째, Post-DEA를 활용한 비효율적 항만들의 Tier 1단계의 분석을 실시한 결과, 3개의 항만(평택, 서귀포, 부산)이 효율적인 벤치마킹항만으로 전환하였으며, Tier 2단계에서는 5개의 항만(인천, 목포, 제주, 삼천포, 묵호), Tier 3단계에서는 3개의 항만(잠항, 군산, 광양)이 효율적인 벤치마킹항만으로 전환되었다. 따라서 최종적으로 20개 중에서 5개항만(25%)이 비효율적으로 운영되고 있는 사실을 확인하였다. 셋째, 비효율적인 항만들(마산, 진해, 포항, 동해, 속초)은 해당항만들의 벤치마킹 대상을 찾아냄으로써 경로군집을 발견하였다. 넷째, 최종적으로 비효율적인 항만들의 Tier별 벤치마킹항만을 살펴보면, 마산항(장항$\rightarrow$제주$\rightarrow$서귀포$\rightarrow$여수), 진해항(장항$\rightarrow$목포$\rightarrow$서귀포$\rightarrow$완도), 포항항 & 동해항(장항$\rightarrow$삼천포$\rightarrow$평택$\rightarrow$삼척), 속초항(장항$\rightarrow$목포$\rightarrow$서귀포$\rightarrow$완도)로 나타났다. 본 연구의 정책적인 함의는 다음과 같다. 즉, 항만정책을 입안하거나, 해당 항만의 경영관리자는 만일에 본 연구의 방법을 이용한 Tier분석에서 비효율적인 항만들에 대해서는, 단계적으로 벤치마킹 항만이 결정되면, 그러한 항만들의 상봉을 단계별로 면밀하게 검토하여 해당항만의 항만환경, 관리체계, 재무수입, 공공성 둥을 개선시키기 위한 제도적인 정책을 입안하고 시행토록 해야만 한다는 점이다. 본 논문의 한계점은 SOM (Self-Organizing Map)기법을 이용한 클러스터링분석(투입물의 특성을 반영)을 통해서 항만들끼리의 분류를 통한 벤치마킹분석을 하지 못했다고 하는 점이다.

Keywords

References

  1. 김학소.성숙경, "항만투자가 국민경제에 미치는 효과," 해양수산 통권196호, 한국해양수산개발원, 2001.01, pp.47-62.
  2. 박노경, " 슬랙변수모형을 이용한 효율성 측정방법: 은행산업 적용소고," 대한경영학회지, 제45호, 대한경영학회, 2004, pp.1823-1847.
  3. 박노경, "국내항만투자의 가치사슬 효율성 측정," 무역학회지 제28권 제3호, 한국무역학회, 2003.6., pp.181-204.
  4. 박노경, "항만투자의 유효성 측정방법: Congestion 모형접근," 한국항만경제학회지 제19집 제2호, 한국항만경제학회, 2003.12, pp.33-53.
  5. 방희석.김새로나, "항만의 경쟁력제고를 위한 벤치마킹기법 적용에 관한 연구," 한국항만경제학회지 제18권 제1호, 한국항만경제학회, 2002, pp.85-106
  6. 윤경준.최신용.강정석, "DEA를 통한 공공조직 벤치마킹 정보의 단계적 도출," 한국행정학보 제39권 제2호, 한국행정학회, 2005, pp.233-262.
  7. 장철영.성도경.최인규, "Post-DEA를 활용한 지방의료원의 조직운영형태별 효율성 평가," 한국행정논집 제19권 제4호, 한국정부학회, 2007, pp.1119-1146.
  8. 류영아, "지방행정의 효율성 평가에 관한 연구: DEA기법에 의한 기초자치단체 복지서비스분석," 성균관대학교 박사학위논문, 2005.
  9. 조형석.문상호, "지방하수도사업의 효율성 평가-DEA와 Tier분석을 중심으로-," 지방행정연구 제21권 제1호, 한국지방행정연구원, 2007, pp.123-151.
  10. 정필수, 마문식, 조찬혁, 전형진, 항만이 지역경제에 미치는 영향 정책자료 093, 해운산업연구원, 1994, pp.1-140.
  11. 국토해양부(구 해양수산부), 해양수산통계연보, 국토해양부(구 해양수산부), 2005.
  12. Adler, N., L. Friedman, and Z. Sinuani-Stern," Review of Ranking Methods in the Data Envelopment Analysis Context," European Journal of Operational Research, Vol.140, 2002, pp.249-265. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(02)00068-1
  13. Banker, R. D., A. Charnes and W. W. Cooper, "Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis," Management Sciences, Vol. 30, 1984, pp. 1078-1092.
  14. Charnes, A., W. W. Cooper and E. Rhodes, "Measuring the Efficiency of Decision Making Units," European Journal of Operational Research, Vol. 2, 1978, pp. 429-444. https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8
  15. Cullinane, K., D.W. Song, and R. Gray, "A Stochastic Frontier Model of the Efficiency of Major Container Terminals in Asia: Assessing the Influence of Administrative and Ownership Structures,," Transportation Research Part A, Vol. 36, No.8, 2002, pp.743-762.
  16. Han, C.H., "An Empirical Study on the Determinants for Port Performance and Effciency," Proceedings of the 2nd International Gwangyang Port Forum and Int'l Conference for the 20th Anniversary of Korean Association of Shipping Studies, Korean Association of Shipping Studies, April 24-26, 2002, pp.247-259.
  17. Park, R.K., " A Trend Analysis on Scale Efficiency of the Port of Gwangyang: 1994-2004," Journal of Korea Port Economic Association, Vol.22, No.3, 2006, pp.59-78.
  18. Park, R.K., "A Verification of Korean Containerport Efficiency Using the Bootstrap Approach," Journal of Korea Trade, Vol.12, No.2, 2008, pp.1-30.
  19. Park, R.K. and P. De, " An Alternative Approach to Efficiency Measurement of Seaports," Maritime Economics and Logistics, Vol.6, 2004, pp.54-69.
  20. Roll, Y. and Y. Hayuth, "Port Performance Comparison Applying Data Envelopment Analysis(DEA)," Maritime Policy and Management, Vol. 20, No. 2, 1993, pp.153-161. https://doi.org/10.1080/03088839300000025
  21. Sharma, M. J. and S.J. Yu, "Performance Based Stratification and Clustering for Benchmarking of Container Terminals," Expert Systems with Application, Vol. 36, 2009, pp.5016-5022. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2008.06.010
  22. Thanassoulis, E., "Assessing Police Forces in England and Wales Using Data Envelopment Analysis," European Journal of Operational Research, Vol. 87, 1995, pp.641-657. https://doi.org/10.1016/0377-2217(95)00236-7
  23. Tongzon, J.(2001), "Efficiency Measurement of Selected Australian and Other International Ports Using Data Envelopment Analysis," Transportation Research, Part A, Vol. 35, pp.113-128.
  24. Valantine, V.C. and R. Gray(2002), " Competition of Hub Ports: A Comparison between Europe and the Far East," Proceedings of the 2nd International Gwangyang Port Forum and Int'l Conference for the 20th Anniversary of Korean Association of Shipping Studies, Korean Association of Shipping Studies, April 24-26, pp.161-176.
  25. Wang, T.F., K. Cullinane, and D.W. Song(2005), Container Port Production and Economic Efficiency, Palgrave Macmillan.