A Study on the Aviation Safety Policy and Enhancement of Aviation Safety for Low Cost Carriers in Korea

한국의 저비용항공사 안전 향상을 위한 안전정책 연구

  • 이강석 (한서대학교 항공교통관리학과)
  • Received : 2009.11.03
  • Accepted : 2009.12.21
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This study is to know the Enhancement of Aviation Safety for Low Cost Carrier in Korea through the long and mid term air safety policy. Especially, the aviation safety authorities of the developed countries in aviation establish action plans under the system plan of central government. Then the countries implement those plans systematically to the related aviation business so that they promote efficient air safety policy implementation. At this time, the Korean government should present the vision about an air safety and systematic strategic plan to cope with the future aviation industry change. Also, it is needed to establish a specific aviation safety action plan. Namely, an air safety master plan and long-term road map must be established. This paper deduces some implications through the abroad cases of aviation safety plan, and then tries to find the applying method of the implications to Korea in the rapidly changing aviation market in the 21st century. It is expected that this paper will help the Korean aviation industry to play a major role in the future. In oder to get suggestions aviation policies of advanced countries with regard to aviation safety, we have looked at the aviation policies of the U.S., the U.K., Australia and Japan, and also LCC's states overseas, LCC's safety policies in Korea, and aviation safety status. Since existing LCCs and new LCCs based in Korea have become the new concept, this new market for LCC has been booming recently. Around Southeast Asia, while there are some LCCs including Air Asia which is supported by the government of Malaysia with emphasis on safety, there are other LCCs, which have failed to achieve confidence in safety and have led to aircraft accidents and financial mismanagement, so we need to verify the safety of overseas LCCs, try to improve domestic LCCs in order to fly international routes and aid international aviation safety. LCCs have been increasing lately thanks to open skies policy and a wide variety of flights.lines. Air Busan, Jin Air, Jeju air, Eastar Air are in service. so the risk of new potential hazards may increase. Therefore it is necessary to take the initiative in aviation markets inside and outside of Korea and the safety management of new LCCs should be taken more seriously than ever before. Among overseas aviation safety policies, we need to implement the FAA's Filght Plan which has a specific Business Plan. I hope this thesis will help improve aviation safety locally and internationally.

항공안전에 대한 항공선진국의 항공안전정책을 통해 얻을 수 있는 시사점을 위해 미국, 영국, 호주, 일본의 항공안전정책을 살펴보았으며 외국의 저비용항공사의 현황 및 한국의 저비용항공사의 안전정책 및 항공기 사고에 따른 항공안전 현황을 살펴보았다. 기존의 저비용항공사와 이제 신규 저비용항공사가 지역을 기반으로 지역항공사의 개념으로 탄생함으로써 새로운 저비용항공사의 시장이 형성되고 있는 상황이며 인근 동남아 지역에는 말레이시아의 와 같은 안전의 신뢰성을 갖고 정부가 지원하는 저비용항공사가 있는 반면 항공기 사고로 인하여 경영이 악화되었거나 안전성에 대한 신인도가 추락된 저비용항공사가 산재되어 있어서 외국의 저비용항공사에 대한 안전성 검증과 함께 국내 항공사의 국제선 진출에 대비한 신뢰성 향상 및 국제적 안전성 확보를 위한 안전관리 대책이 필요하다. 또한 현재 항공자유화와 항공수요의 다양화로 저비용항공사 증가 추세에 있으며 최근 제주항공, 에어부산, 진에어, 이스타항공이 국내선 운항과 동시에 국제선운항을 시작하였거나 준비하고 있는 상태이다. 본 논문은 최초 저비용항공사 출범 직후의 안전성에 대한 문제를 중심으로 연구를 진행하였으며 이후 이들 항공사 사고가 발생할 개연성에 대한 부분도 고려하였다. 따라서 국내외 항공시장의 환경변화에 능동적으로 대처하고 항공산업의 경쟁력 제고를 위해 신규 저비용항공사의 안전관리의 강화가 그 언제보다 필요한 시기라고 생각된다. 따라서 해외의 항공안전정책 가운데 미연방항공청의 Flight Plan 하위의 Business Plan처럼 구체적인 항공안전계획이 필요하다고 생각되며 본 논문이 저비용항공사의 항공안전 제고 노력에 미력이나마 도움이 되기를 바란다.

Keywords