한국가정과교육학회지 (Journal of Korean Home Economics Education Association)
- 제21권1호
- /
- Pages.107-121
- /
- 2009
- /
- 1225-1488(pISSN)
중학생의 객관적 및 주관적 변인에 따른 자원관리와 환경 단원 학습요구도와 활용도의 차이
The Differences in Middle School Students' Need and Application of Resources Management and Environment according Objective and Subjective Variables
- 김경숙 (관동대학교 사범대학 가정교육과)
- Kim, Kyung-Sook (Department of Home Economics Education, Kwandong University)
- 발행 : 2009.03.31
초록
본 연구는 중학생의 남 여학생을 대상으로 객관적 및 주관적 변인에 따라 "기술 가정" 교과의 "자원의 관리와 활용" 영역에 대한 학습요구도와 활용도 차이가 있는지, 그리고 학습요구도와 활용도간에는 상관관계가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 강릉지역의 남녀중학생 415명에게 설문지 방법을 통하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS를 이용하여 Cronbach의
The purposes of this study is to find the differences in middle school students' need and application of resources management and environment according objective and subjective variables. The samples are 415 middle school students in Kangneung. For the statistics analysis of this study, frequency, mean, Cronbach's