DOI QR코드

DOI QR Code

Experimental study on behavior of the existing tunnel due to adjacent slope excavation in a jointed rock mass

절리암반에서의 근접사면굴착에 의한 기존터널 거동에 대한 실험적 연구

  • 이진욱 (한국철도기술연구원 철도구조연구실) ;
  • 이상덕 (아주대학교 환경건설교통공학부)
  • Published : 2009.03.27

Abstract

When a rock slope is excavated adjacent to a existing tunnel, the behavior of the existing tunnel in the jointed rock masses is greatly influenced by the joint conditions and slope status. In this study, the effects of joint dip and slope angle close to a tunnel are investigated through a large scale model using a biaxial test equipment ($3.1\;m\;{\times}\;3.1\;m\;{\times}\;0.50\;m$ (width $\times$ height $\times$ length)). The jointed rock masses were built by concrete blocks. The diameter of the modeled tunnel is 0.6 m and the dip angles of joint vary in the range of $0-90^{\circ}$. In addition, the excavated slope angle varies within $30{\sim}90^{\circ}$. Deformational behaviors of the tunnel were analyzed in consideration of joint dip and slope angle. With increase of the joint dip and slope angle, the magnitude of tunnel distortion and the moment of tunnel lining were increased. Rock mass displacement in horizontal was also dependent on the joint dip and the excavated slope angle, which indicated the optimal slope reinforcement for a specific rock mass conditions.

절리암반에시 기존 터널에 근접하여 사면굴착시 터널의 거동은 절기와 굴착사면상태의 영향을 받는다. 본 논문에서는 기존터널에 근접하여 지반을 굴착시, 절리각도와 굴착사면 경사의 영향을 파악하기 위하여 2축 실대형 모형시험장치(3.1 m*3.1 m*0.50 m(폭*높이*길이))를 이용한 시험을 수행하였다. 절리암반은 콘크리트 블록을 사용하여 모사하였으며 터널은 1/10축척(직경 0.6 m)으로 제작하였다. 절리각도는 $0^{\circ}$부터 $90^{\circ}$까지 변경이 가능하며, 굴착사면 경사는 $30^{\circ}$에서부처 $90^{\circ}$까지 가능하도록 되어 있다. 실대형 시험을 통하여 절리각도와 사면경사에 따른 터널거동과 수평지중변위를 계측, 분석하였다. 분석결과 절기각도와 사면경사가 크면 클수록, 터널 내공변위와 터널 라이닝 모멘트가 커지는 경향이 있었으며 수평지중변위 또한 절리각도와 사면경사에 많은 영향을 받고 있어 향후 사면보강에 있어 효율적 방안제시를 위한 기초자료로 활용이 가능할 것이다.

Keywords

References

  1. 박승준, 김동갑, 이상덕 (2004), "절리지반에서 2단계로 굴착되는 터널의 거동특성에 대한 실험적 연구", 터널기술, 제6권, 제4호, pp. 303-313.
  2. 변광욱, 안정환, 김동갑, 이상덕 (2005), "2단계로 굴착되는 터널의 절리에 대한 연구", 터널과 지하공간, 제15권, 제3호, pp. 185-194.
  3. 정형래, 김종우 (2006), "이방성 암반의 방향성과 측압조건을 고려한 터널 모형실험 연구", 터널과 지하공간, 제16권, 제4호, pp. 313-325.
  4. Jian-Hong Wu, Y. Ohnishi, S. Nishiyama (2004), "Simulation of the mechanical behavior of inclined jointed rock masses during tunnel construction using Discontinuous Deformation Analysis (DDA)", lnt. J. of Rock Mech. Min. Sci., 41,pp. 731-743. https://doi.org/10.1016/j.ijrmms.2004.01.010
  5. Duddeck, H. and Erdmann, J. (1985), "On structural design models for tunnels in soft soil. Underground Space", Vol. 9, Pergamon Press, pp. 246-259.
  6. Soliman, E., Duddeck, H. and Ahrens, H. (1993), "Two and Three dimensional analysis of closely spaced doubletube tunnels", Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 8, No. 1, pp. 13-18. https://doi.org/10.1016/0886-7798(93)90130-N
  7. Hobbs, D. W. (1966), "Scale model study of strata movement around mine road ways", Apparatus, technique and some preliminary results, lnt. J. of Rock Mech. Min. Sci., 3.