사회연결망 : 신규고객 추천문제의 새로운 접근법

Social Network : A Novel Approach to New Customer Recommendations

  • 박종학 (동양공업전문대학 인터넷비즈니스과) ;
  • 조윤호 (국민대학교 경영학부) ;
  • 김재경 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원)
  • Park, Jong-Hak (Department of Internet Business, Dongyang Technical College) ;
  • Cho, Yoon-Ho (School of Business Administration, Kookmin University) ;
  • Kim, Jae-Kyeong (Management Research Institute and School of Management, KyungHee University)
  • 발행 : 2009.03.31

초록

협업필터링은 상품을 추천하고자 하는 고객과 유사한 구매 행태를 보이는 고객들의 구매 정보를 반영하여 추천대상 고객이 아직 구매하지 않은 상품에 대한 선호도를 예측한 후 선호도가 높을 것으로 예측되는 상품을 추천해주는 시스템이다. 그러나 신규고객의 경우에는 과거 구매 이력의 부재로 선호도를 예측할 수 없어 추천이 어렵게 되는 신규고객 추천문제가 발생하게 된다. 이러한 신규고객 추천문제를 해결하기 위해 기존에 제시되었던 방법들은 추천의 정확도가 낮거나, 추천에 필요한 정보 획득이 어렵거나, 추천 전에 고객이 능동적으로 질의에 응답해야 하는 부담이 있는 등의 문제로 인하여 그 실효성이 매우 낮다. 따라서 기존의 신규고객 추천 방법의 한계를 극복할 수 있는 새로운 접근방법의 필요성이 대두되고 있다. 본 연구에서는 사회네트워크 분석에서 관계 구조적 특성을 분석하기 위해 널리 활용 되고 있는 중심성 개념을 협업필터링에 적용하여 신규고객의 이웃고객을 찾고 그 이웃고객들의 구매정보를 이용하여 신규고객에게 상품을 추천하는 방법을 제시한다. 추천 프로세스는 구매 유사도 분석, 고객 네트워크 구성, 이웃고객 형성, 신규고객 상품추천 단계로 구성된다. 제시한 추천방법의 성능을 평가하기 위하여 국내 유명 백화점 중의 하나인 H백화점의 고객 구매 데이터를 사용하여 실험하였다. 실험 결과로부터 제시한 추천방법이 기존의 신규고객 추천방법들과 비교하여 추천의 정확도는 높으면서도, 구매정보 외에 인구통계정보 등과 같은 추가 정보가 필요하지 않으며, 추천 전에 고객이 능동적으로 질의에 응답할 필요가 없는 새로운 방법임을 알 수 있었다.

Collaborative filtering recommends products using customers' preferences, so it cannot recommend products to the new customer who has no preference information. This paper proposes a novel approach to new customer recommendations using the social network analysis which is used to search relationships among social entities such as genetics network, traffic network, organization network, etc. The proposed recommendation method identifies customers most likely to be neighbors to the new customer using the centrality theory in social network analysis and recommends products those customers have liked in the past. The procedure of our method is divided into four phases : purchase similarity analysis, social network construction, centrality-based neighborhood formation, and recommendation generation. To evaluate the effectiveness of our approach, we have conducted several experiments using a data set from a department store in Korea. Our method was compared with the best-seller-based method that uses the best-seller list to generate recommendations for the new customer. The experimental results show that our approach significantly outperforms the best-seller-based method as measured by F1-measure.

키워드

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