DOI QR코드

DOI QR Code

화학 개념학습에서 역할놀이 비유가 대응 관계 이해도 및 대응 오류에 미치는 영향

The Influences of the Role-playing Analogy in Chemistry Concept Learning on Mapping Understanding and Mapping Errors

  • 발행 : 2009.12.31

초록

이 연구에서는 화학 개념학습에서 역할놀이 비유가 대응 관계 이해도 및 대응 오류에 미치는 영향을 비유추론 능력에 따라 조사하였다. 중학교 1학년 학생 151명을 비교 집단과 '원 안에서 달리기' 역할놀이 비유를 사용한 처치 집단으로 배치하였다. 목표 개념인 '기체의 부피와 압력의 관계'에 대한 각 집단별 수업을 진행한 후, 바로 다음 차시에 대응 관계 이해도 검사를 실시하였고, 4주 후에 파지 검사를 실시하였다. 또한, 대표적인 대응 오류를 범한 학생들의 대응 과정을 조사하기 위해 면담을 실시하였다. 연구 결과, 역할 놀이 비유는 학생들의 비유 추론 능력에 관계없이 대응 관계 이해 및 대응 관계 이해 파지를 향상시키는 것으로 나타났다. 대응 오류에서도 역할놀이 비유를 사용한 처치 집단 학생들이 비교 집단 학생들보다 대응 오류의 빈도가 낮았다. 그러나 두 집단의 학생들 모두 유사한 대응 오류를 범하는 것으로 나타났고, 학생들의 비유 추론 능력에 따른 대응 오류 유형별 빈도 차이는 없었다. 이에 대한 교육학적 함의를 논의하였다.

In this study, we investigated the influences of the role-playing analogy in chemistry concept learning on mapping understanding and mapping errors by analogical reasoning ability level. Seventh-graders (N=151) at a middle school were assigned to the comparison group and the experimental group. The students of the experimental group were taught with the 'running in the circle' role-playing analogy. After the students were taught about 'the relation between volume and pressure of gas', the test of mapping understanding in the next class and the retention test four weeks later were administered. The students with typical mapping errors were also interviewed to investigate their mapping processes. The results revealed that the role-playing analogy in chemistry concept learning improved mapping understanding and its retention regardless of analogical reasoning ability level. It was also found that the students in the experimental group had fewer mapping errors than those in the comparison group. However, there were similar patterns of mapping errors in both groups, and there were no significant differences in the frequencies of each type of mapping errors by analogical reasoning ability level. Educational implication of these findings are discussed.

키워드

참고문헌

  1. 권혁순 (2000). 화학 교육에서 비유의 사용 현황과 비유를 사용할 때 개념 이해에 영향을 미치는 요인. 서울대학교 박사학위논문
  2. 권혁순, 최은규, 노태희 (2004). 화학 교육에서 사용되는 비유에 대한 학생들의 이해도 및 비유 사용의 제한점. 한국과학교육학회지, 24(2), 287-297
  3. 김경순, 변지선, 이선우, 강훈식, 노태희 (2008a). 비유를 사용한 반응 속도 개념 학습에서 유발되는 대응 오류에 대한 분석과 비유 표현 방식에 따른 비교. 한국과학교육학회지, 28(4), 340-349
  4. 김경순, 신은주, 변순화, 노태희 (2006). 비유를 사용한 화학 개념 학습에서 유발되는 학생들의 대응 오류 분석. 한국과학교육학회지, 26(4), 592-600
  5. 김경순, 황선영, 노태희 (2008b). 비유 만들기를 활용한 반응속도 개념 학습에서 학생들이 만든 비유의 유형과 대응 관계 이해도 및 대응 오류 조사. 대한화학회지, 52(4), 412-422 https://doi.org/10.5012/jkcs.2008.52.4.412
  6. 노태희, 권혁순, 이선욱 (1997). 중학교 과학 수업에서 비유물을 체계적으로 사용한 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 17(3), 323-332
  7. 노태희, 변순화, 전경문, 권혁순 (2003). 화학 개념 학습에서 역할놀이 비유 활동의 효과. 한국과학교육학회지, 23(3), 246-253
  8. 변영우 (2000). 시범 실험을 이용한 과학수업이 중학생들의 분자운동 개념형성에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  9. 이경순 (2004). 과학비유탐구놀이 학습방법의 적용을 통한 오개념 교정의 효과 연구. 제주교육대학교 석사학위논문
  10. 차정호, 변순화, 노태희 (2004). 제7차 중등 과학교과서의 화학 영역에 사용된 비유 분석. 대한화학회지, 48(6), 629-637 https://doi.org/10.5012/jkcs.2004.48.6.629
  11. 현동걸 (2000). 고체물질의 구성과 열전도 개념에 대한 과학비유탐구놀이 학습방법의 적용의 평가. 제주교육대학교 논문집, 29, 135-169
  12. 현동걸, 이경순 (2004). 과학비유탐구놀이 학습방법의 초등과학현장에 적용과 그 효과에 대한 연구. 제주교육대학교 논문집, 33, 117-176
  13. Aubusson, P., Fogwill, S., Barr, R., & Perkovic, L. (1997). What happens when students do simulation-role-play in science? Research in Science Education, 27(4), 565-579 https://doi.org/10.1007/BF02461481
  14. Blake, A. (2004). Helping young children to see what is relevant and why: Supporting cognitive change in earth science using analogy. International Journal of Science Education, 26(15), 1855-1873 https://doi.org/10.1080/0950069042000266173
  15. Clement, J. (1993). Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students’ preconceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10), 1241-1257 https://doi.org/10.1002/tea.3660301007
  16. Else, M. J., Clement, J., & Ramirez, M. A. (2003). Should different types of analogies be treated differently in instruction? Observations from a middle-school life science curriculum. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Philadelphia, PA
  17. Gentner, D. (1983). Structure-mapping: A theoretical framework for analogy. Cognitive Science: A Multidisciplinary Journal, 7(2), 155-170 https://doi.org/10.1207/s15516709cog0702_3
  18. Harrison, A. G., & De Jong, O. (2005). Exploring the use of multiple analogical models when teaching and learning chemical equilibrium. Journal of Research in Science Teaching, 42(10), 1135-1159 https://doi.org/10.1002/tea.20090
  19. Lawson, A. E. (1993). The importance of analogy: A prelude to the special issue. Journal of Research in Science Teaching, 30(10), 1213-1214 https://doi.org/10.1002/tea.3660301004
  20. McSharry, G., & Jones, S. (2000). Role-play in science teaching and learning. School Science Review, 82(298), 73-82
  21. Newton, D. P. (2000). Teaching for understanding: What it is and how to do it. London: Routledge-Falmer
  22. Ross, P. M., Tronson, D. A., & Ritchie, R. J. (2008). Increasing conceptual understanding of glycolysis & the krebs cycle using role-play. The American Biology Teacher, 70(3), 163-169 https://doi.org/10.1662/0002-7685(2008)70[163:ICUOGT]2.0.CO;2
  23. Tsai, C. C. (1999). Overcoming junior high school students’ misconceptions about microscopic views of phase change: A study of an analogy activity. Journal of Science Education and Technology, 8(1), 83-91 https://doi.org/10.1023/A:1009485722628