DOI QR코드

DOI QR Code

반성적 실천을 통한 과학교사의 교수실행변화에 관한 사례 연구

A Case Study on Reflection-in-practice in Science Teachers' Teaching Changes

  • 발행 : 2009.12.31

초록

이 연구는 교사변화(teacher changes)의 본질과 이 변화가 발생하는 과정을 구명하려는 노력의 일환으로, 과학교사가 동일한 내용의 수업을 반복하는 동안에 비교적 미시적인 교수실행의 변화를 이해하는데 목적이 있다. 교사가 수업상황에서 무엇을 가르치는 지, 교사의 교수실행에는 어떤 변화가 있는 지, 변화의 특징과 과정을 이해하기 위해 자료를 수집하고 분석, 해석의 과정이 모두 질적으로 수행되었다. 참여교사는 경력 2년과 7년의 중학교 과학 교사이고, 2~3일간 동일한 내용을 반복하여 가르치는 일상적인 수업을 관찰하고, 녹화하였으며 수업의 전과 후에는 면담이 이루어졌다. 그리고 연구자의 관점에서 자료를 분석한 후, 자극회상면담(stimulated-recall interview)을 활용하여 녹화된 수업 자료와 전사된 인터뷰 자료를 보면서 분석된 자료를 참여교사와 확인하였고, 이때 이루어진 대화는 다시 녹음되었다. 그리고 다시 연구자에 의해 자료가 다시 분석되고, 기록된 후 참여교사에 의해 확인되는 과정이 반복되었다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여교사들의 교수실행은 크게 시간과 비중, 교수항목, 교수 실행 도구, 교수 실행 순서라고 하는 네 가지 측면에서 변화가 일어났다. 둘째, 동일한 내용의 수업을 반복하여 실행하는 중 계획하거나 의도하지 않았지만, 계속해서 변화하는 불안정하고 불특정한 교수-학습 상황과 자신의 교수 행위에 대한 평소의 고민이 어우러져, 수업 중 즉각적이고 직관적인 교수 실행의 변화가 발견되었다. 셋째, 이러한 교수실행의 변화 과정에서 교사는 특정한 상황을 스스로 자신의 문제로 만들고, 즉각적으로 그 문제를 해결하기 위해 '탐색적 교수실행(Exploratory Teaching)'과 '검증적 교수실행(Move-testing Teaching)'을 시도하였다. 이러한 교수실행의 변화는 반성적 실천의 한 사례라 할 수 있었다. 이 연구 결과는 일상적인 수업에서 점진적으로 일어나는 교수 실행의 미시적 변화를 규명하고, 교수 실행의 반성과 실천에 대한 이해를 돕는다. 또, 교사 전문성 발달을 위한 교육 및 연구에 교사 스스로 무의식적인 변화 과정을 의식화하여 반성적 실천을 학습할 수 있는 기회를 제공해야 한다는 시사점을 준다.

The purpose of this study is to understand how a teacher's teaching can be changed while he or she teaches the same contents in different classes. The qualitative research method was used in this study. Data were collected from classroom observations, several in-depth interviews, and stimulated-recall interviews after each class. All the data were transcribed and analyzed interpretively, and then, the results of the analysis were checked by each participating teacher. The results are as follows: First, changes appeared in each class in terms of the teaching items, tools, sequence, and time, even though the same teacher taught the same contents. It showed that the teacher's teaching practice changed immediately and intuitively in class. Second, teachers tried to implement "exploratory teaching" or "move-testing teaching" to address the emerging problems during their teaching. They then reflected on and modified their own teaching. This type of change, which happened during the teaching practice, can be an example of "Reflection-in-practice." Thus, the results of this study can provide helpful insights into how teachers might adapt and reflect in their teaching. It suggests that teachers need to recognize their subconscious teaching changes and learn "Reflection-in-practice."

키워드

참고문헌

  1. 박미화 (2007). 과학교사의 수업에 대한 반성적 사고의 유형 및 내용탐색 : 예비 과학교사의 사례를중심으로. 서울대학교 대학원
  2. 서경혜 (2005). 반성과 실천: 교사의 전문성 개발에 대한 소고, 교육과정연구 23(2), 285-310
  3. 소경희 (2003). '교사 전문성'의 재개념화 방향 탐색을 위한 기초연구, 교육과정연구 21(4), 77-96
  4. 유신영 (2005). 교사의 전문성 향상을 위한 반성적 수업분석 모형 개발. 이화여자대학교 대학원
  5. 이종일 (2003). 반성적 실행을 통한 사회과 교사 자질 개선. 사회과교육 42(2), 5-27
  6. 정애란 (2007). 교육실습에 참여한 예비 과학교사의 과학수업에 대한 관심영역과 반성적 사고. 서울대학교 대학원
  7. 한국교육과정평가원 (2004). 수업평가 기준개발 연구(Ⅰ)-일반 기준 및 교과(사회, 과학, 영어) 기준개발. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2004-5
  8. Burden, P. R. (1990). Teacher development. Handbook of research on teacher education (pp. 311-328). New York: Macmillan
  9. Cole, A. L. & J. G. Knowles (1993). Teacher Development Partnership Research: A Focus on Methods and Issues. American Educational Research Journal, 30(3), 473-495 https://doi.org/10.3102/00028312030003473
  10. Day, C. (1999). Developing Teachers: The Challenge of Lifelong Learning, Falmer Press
  11. Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process, DC Heath.
  12. Englert, C. S. (1993). Educational Innovations: Achieving Curricular Change through Collaboration. Education and Treatment of Children 16(4), 441-473
  13. Feldman, S. (1998). Teacher quality and professional unionism. Speeches from the AFT/NEA Conference on Teacher Quality
  14. Fullan, M. (1998). The meaning of educational change: A quarter of a century of learning. International handbook of educational change (pp. 242-260). Dordrecht: Kluwer
  15. Hoyle, E. (1980). Professionalization and deprofessionalization in education. In E. Holye & J. Megarry (Eds.), World yearbook of education 1980: Professional development of teachers (pp.42-56). London: Kogan Page
  16. Imig, D. G., & Switzer, T. J. (1996). Changing teacher education programs. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp.213-226). New York:Macmillan
  17. Korthagen, F. A. J. (2001). Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, N.J., L. Erlbaum Associates
  18. Korthagen, F. A. J. (2007), 반성적 교사교육 실제와 이론. 조덕주외 공역. 서울, 학지사
  19. McIntyre, D. & H. Hagger (1992). Professional Development Through the Oxford Internship Model. BRITISH JOURNAL OF EDUCATIONAL STUDIES 40, 264-264 https://doi.org/10.1080/00071005.1992.9973930
  20. NCTM (1991). Professional standards for teaching mathematics. The National Council of Teachers of Mathematics(NCTM), Inc. Reston :VA
  21. Nias, J. (1996). Thinking about Feeling: the emotions in teaching. Cambridge Journal of Education 26(3), 293-306 https://doi.org/10.1080/0305764960260301
  22. Palincsar, A., S. J. Magnusson, et al. (1998). Designing a community of practice Principles and practices of the GIsML community. Teaching and Teacher Education 14(1), 5-19 https://doi.org/10.1016/S0742-051X(97)00057-7
  23. Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. New York, Basic Books
  24. Schon, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner, Jossey-Bass
  25. Van Manen, M. (1977). Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practical. Curriculum Inquiry, 6, 205-228 https://doi.org/10.2307/1179579
  26. Sprinthall, N. A., Reiman, A.J., & Thies- Sprinthall, L. (1996). Teacher professional development. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp.666-703). New York: Macmillan
  27. Van Manen, M. (1991). Reflectivity and the Pedagogical Moment: The Normativity of Pedagogical Thinking and Acting. Journal of curriculum studies 23(6), 507-536 https://doi.org/10.1080/0022027910230602
  28. Veenman, S. (1984). Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178 https://doi.org/10.3102/00346543054002143
  29. Weiss, I. R. (1994). A profile of science and mathematics education in the United States, 1993. Horizon Research, Inc.: NC
  30. Zeichner, K. & B. R. Tabachnick (1981). Are the Effects of University Teacher Education' Washed Out' by School Experience? Journal of Teacher Education, 32(3), 7-11 https://doi.org/10.1177/002248718103200302
  31. Zeichner, K. & Gore, J. M. (1990). Teacher socialization. Handbook of Research on Teacher Education (pp. 329-348). New York: MacMillan