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A Study of e-RTGC Introduction Effects in the Container Terminal : Based on D Container Terminal Case Study

컨테이너터미널에서 e-RTGC의 도입효과에 관한 연구: D터미널 사례를 중심으로

  • 최형림 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 이승홍 (동아대학교 항만.물류시스템학과) ;
  • 박용성 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 강무홍 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 김희윤 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 최기남 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 주이돈 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 하정수 (동아대학교 경영정보학과)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

All over the world more and more attention is being paid to green management which enables environment-friendly sustainable development. To keep up with these global trends and in response to the government's "low carbon green growth" policy, many efforts are being made in the port and logistics in order to drastically reduce carbon emissions and save operating expenses. To this end, the engine power source of the cranes in the container terminal is being replaced with electricity from fossil fuel. Among those cranes, especially e-RTGC has been proved to be practical and excellent in its performance through many previous studies. However, no empirical study has yet been made on its introduction effects when e-RTGC has been introduced to the container terminal. In the meantime, however, many domestic container terminals have introduced e-RTGC, and so some data have been accumulated for further research. Under these circumstances, this study has tried to make an empirical study through the case study of D container terminal, checking the restriction factors to be considered at the time of eURTGC introduction, and analyzing its introduction effects and problems. We have high expectations that this study will provide key consideration factors and empirical analysis data to the decision makers who plan to introduce an e-RTGC system, and also will be used as a reference to the development direction of e-RTGC.

전 세계적으로 지속가능한 발전을 위한 그린 경영에 관심이 집중되고 있다. 국내에서는 정부의 저탄소 녹색성장 정책의 지원에 따라 항만분야에서도 탄소배출량의 감소와 운영 비용의 절감을 목적으로 운영을 위해 필수적으로 사용되는 Crane의 주 동력원을 화석연료에서 전기로 전환하기 위한 노력을 기울이고 있다. 그 중에서도 e-RTGC는 이미 연구를 통해 그 우수성이 검증되고 필요성 또한 높은 것으로 평가되었으나, 실제 터미널에 도입하였을 때 e-RTGC의 효과에 대한 실증분석 연구는 전무하여 그 효과가 입증되지 못한 실정이다. 이러한 가운데 최근 국내 여러 터미널에 e-RTGC가 실제로 도입되고 운영을 하게 됨으로써, 그 동안 부족했던 자료의 충족과 새로운 연구를 위한 활로의 개척이 이루어졌다고 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 e-RTGC를 도입한 D터미널을 대상으로 실증분석연구를 진행하여, 컨테이너터미널의 e-RTGC 도입 시 고려되어야 하는 제약 요인과 실제 운영을 통해 얻은 효과와 문제점을 조사 및 분석하고자 한다. 이 연구를 통해 얻을 수 있는 기대효과로는 e-RTGC로 전환하고자 하는 터미널에 중요하게 고려되어야 하는 요인과 실증분석자료를 제공할 수 있을 것이라는 것과, 향후 e-RTGC의 발전 방향에 대한 참고자료로 활용될 수 있다는 점이다.

Keywords

References

  1. 김우선, "전기식 RTG의 적용성 분석 연구", 월간 해양수산, 통권 284호, pp.12-22, 2008.
  2. 김우선, 최종희, 최상희, 하태영, 정한욱, 허윤수, "친환경 항만운영기술 적용 및 실행방안 연구", 한국해양수산개발원, 정책연구보고서, 2008.
  3. 김우선, 최상희, 하태영, "컨테이너터미널 에너지비용 절감방안 연구", 한국해양수산개발원, 수시연구보고서, 2007.
  4. 부산항 D컨테이너터미널, "e-RTGC 도입에 따른 분석 보고서", 2008.
  5. 이혜정, "그린 경영과 그린 IT", 전자공학회지, 제 35권 11호, pp.1283-1295, 2008.