Abstract
The shift from a product-based to a service-based economy also caused to emission of greenhouse gases including carbon dioxide and air pollution. This study investigates the environmental issues of global warming and the environment impact of greenhouse gases produced by service companies. This study proposes several environment strategies which could applied to service companies and examines the benefits and drawbacks of roles of IT to decrease greenhouse gases. This study also conducts case study for the corporate sustainability of United Parcel Service Inc. (UPS), one of the world largest logistics company.
주요 선진국들은 서비스산업이 GDP에 차지하는 비중이 70%를 넘어서는 서비스 중심의 경제구조를 갖게 되었다. 일반적인 예견과 달리 서비스경제에서도 사람들의 활동에 의해 배출되는 이산화탄소(carbon dioxide)와 다른 환경오염물질의 배출이 심각한 문제가 되고 있다. 본 연구에서는 지구온난화의 문제점과 녹색성장에 대해서 살펴보고 서비스 산업에서 발생하고 있는 환경문제를 서비스 프로세스 매트릭스를 중심으로 살펴보았다. 또한 환경문제를 해결하기위해 서비스기업에서 사용하고 있는 환경전략과 정보기술의 역할에 대해 살펴보며 세계 1위의 물류회사인 United Parcel Service Inc.의 사례 연구를 통해 환경과 지속가능경영에 대해서 토의한다.