A Study on the Characteristics of the 8th grade Textbooks about Probability

중학교 2학년 확률 내용에 대한 고찰

  • Published : 2009.05.31

Abstract

Probability plays a very important role in modern society as an essential tool for solving various kinds of problems from our real life or scientific province. However, most of precedent studies on probability pointed out that many students had difficulties in understanding the nature of it, and that probability teaching method in the classroom is easily led only to calculation system, which is isolated from practical applications. In this paper, I make a close study further onto these themes, by analyzing the 8th grade textbooks through these following questions; how do the textbooks deal with calculation of probability that certain two events occur at the same time? On the practical basis, how do they make use of probability as a problem-solving instrument in both actual life and scientific fields? After these, I try to extract some features and issues of probability teaching method in current Korean textbooks.

확률은 현실 문제나 과학적인 문제의 해결을 위한 중요한 사고도구로 현대 사회에서 매우 중요한 역할을 하고 있다. 그런데 선행연구에서 확률은 학생들이 이해하는데 많은 어려움을 나타내며 현실과 단절된 계산 체제로 지도되는 문제를 많이 지적한다. 이에 이 글에서는 중학교에서 확률을 처음 다루는 2학년 교과서에서 확률의 계산 중 두 사건이 동시에 일어날 확률 계산을 지도하는 방식과 현실에 기반하여 실생활이나 과학적인 문제 해결의 도구로 확률이 사용되는 방식을 면밀히 살펴보려고 한다. 이로부터 현재 우리 나라 교과서의 확률 지도방식의 특징과 논의점을 끌어내고자 한다.

Keywords

References

  1. 고성은, 박복현, 김준회, 최수일, 강운중, 소순영. 중학교 수학 8-나 교사용지도서. 서울: (주)블랙박스, 2002.
  2. 고성은, 박복현, 김준회, 최수일, 강운중, 소순영. 중학교 수학 8-나. 서울: (주)블랙박스, 2002.
  3. 교육부. 수학과 교육과정. 제 7차 교육과정, 교육부 고시 제 1997-15호 [별책 8], 1997.
  4. 교육인적자원부. 수학 6-나. 서울: 대한 교과서 주식회사, 2004.
  5. 금종해, 이만근, 이미라, 김영주. 중학교 수학 8-나. 서울: (주)고려출판, 2002.
  6. 기상청 . http://www.kma.go.kr (검색일: 2009. 3. 14), 2009.
  7. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정영옥, 홍진곤. (2007). 수학교육과정과 교재연구. 서울: 경문사, 2007.
  8. 김해경. 통계적 추론. 대우학술총서 510. 서울: 아카넷, 2001.
  9. 두산백과사전 http://news.encyber.com (검색일: 2009. 3. 15), 2009.
  10. 박규홍, 고성군, 김성국, 김유태, 박재용, 육상국, 임창우, 한옥동. 중학교 수학 8-나 교사용지도서. 서울: 두레교육(주), 2002.
  11. 박규홍, 고성군, 김성국, 김유태, 박재용, 육상국, 임창우, 한옥동. 중학교 수학 8-나. 서울: 두레교육(주), 2002.
  12. 박규홍, 임성근, 양지청, 김수영, 남기수, 양경식. 고등학교 수학 I. 서울: (주)교학사, 2003.
  13. 박두일, 신동선, 강영환, 윤재성, 김인종. 중학교 수학 8-나. 서울: (주)교학사, 2004.
  14. 박진경, 박흥선. 윷의 확률 추정에 대하여. 응용통계연구, 9 (1996) No. 2, 83-94.
  15. 안영준. 조건부 확률과 독립성에 관한 연구. 경희대학교 교육대학원 석사학위 논문,(1994)
  16. 양승갑, 박영수, 박원선, 배종숙, 성덕현, 이성길, 홍우철. 중학교 수학 8-나. 서울: (주)금성출판사, 2002.
  17. 우정호. 학교수학의 교육적 기초. 서울대학교출판부, 2000.
  18. 이경화. 확률 개념의 교수학적 변환에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 1996.
  19. 이정연 조건부확률 개념의 이해에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문, 2005.
  20. 이준열, 장훈, 최부림, 남호영, 이상은. 중학교 수학 8-나. 서울: (주)도서출판 디딤돌, 2002.
  21. 전평국, 신동윤, 방승진, 황현모, 정석규. 중학교 수학 8-나. 서울: 교학연구사, 2002.
  22. 황석근, 이재돈. 중학교 수학 8-나. 서울: 한서출판사, 2002.
  23. Freudenthal, H. Mathematics as an Educational Task. Dordrecht-Holland: D. Reidel Publishing Company, 1975.
  24. Steinbring, H. The Theoretical Nature of Probability in the Classroom. In R. Kapadia and M. Borovcnik (Eds.), Chance Encounters : Probability in Education, 135-167. London: Kluwer Academic Publisher, 1991.
  25. Watson, J. M. A Resource for Teaching Conditional Probability. The Australian Mathematics Teacher, 88 (1), 12-1, 1980.