컴퓨터프로그래밍과 관련된 교과목 내용분석

A Curriculum Analysis with respect to Computer programming

  • 이승우 (서경대학교 소프트웨어학과)
  • 발행 : 2009.05.31

초록

컴퓨터프로그래밍은 문제해결능력 향상과 논리적 사고력 함양을 위한 도구로서, 본 연구에서는 컴퓨터교육의 방향설정과 문제해결과정에서의 프로그래밍 교육의 역할을 알아보고자한다. 또한 수학/통계학과의 컴퓨터프로그래밍 특성화를 위하여 수학/통계학과와 IT학과를 연계한 프로그래밍 교과목을 분석한다. 이를 통하여 컴퓨터프로그래머로서 능력 있는 인재를 양성해서 사회에 배출하고자 한다.

The computer programming is a useful tool to cultivate the logical thinking and encourage the problem solving competence. With the purpose of specifying the computer programming, this study mainly concerns with what the computer programming is in the Math/Stat education, and the role of the computer programming when it regards the problem solving procedure. This provides the possibility of Math/Stat major to be specified with the connection of IT related courses, and eventually the specified Math/Stat major enables more qualified graduates to be educated.

키워드

참고문헌

  1. 공학인증기준2005(KEC2005), 한국공학교육인증원, 2006.
  2. 네이버 국어사전. http://krdic.naver.com/
  3. 송광진, 이경범, 컴퓨터 교과 교육론, 교육과 미래, 2005.
  4. 이승우, 소프트웨어분야에서 수학 교과목의 역할, 한국수학사학회지 21 (2008) No. 2, 91-102.
  5. 한국정보교육학회, 컴퓨터과 교수법 및 교재연구, 생능출판사, 2004.