DOI QR코드

DOI QR Code

Roll/Yaw Momentum Management Method of Pitch Momentum Biased Spacecraft

피치 모멘텀 바이어스 위성시스템의 롤/요축 모멘텀 제어방식

  • 이승우 (한국항공우주연구원 과학위성팀) ;
  • 고현철 (과학기술연합대학원) ;
  • 장우영 (과학기술연합대학원) ;
  • 손준원 (한국항공우주연구원 과학위성팀)
  • Published : 2009.07.01

Abstract

In general, the pitch momentum biased system that induces inherently nutational motion in roll/yaw plane, has been adapted for geosynchronous communications satellites. This paper discusses the method of roll attitude control using yaw axis momentum management method for a low earth orbit(LEO) satellite which is a pitch momentum biased system equipped with only two reaction wheels. The robustness of wheel momentum management method with PI-controller is investigated comparing with wheel torque control method. The transfer function of roll/yaw axis momentum management system that is useful for attitude controller design is derived. The disturbance effect of roll/yaw axis momentum management system for attitude control is investigated to identify design parameters such as magnitude of momentum bias and to get the insight for controller design. As an example, the PID controller design result of momentum management system for roll/yaw axis control is provided and the simulation results are presented to provide further physical insight into the momentum management system.

일반적으로 롤/요 평면상의 nutation 운동이 있는 피치 모멘텀 바이어스 시스템을 정지궤도 위성인 통신위성에서 주로 사용되어 왔으나 본 논문에서는 저궤도 위성의 경우에 대해 최소 휠 개수인 2개 반작용휠로 구성된 피치 모멘텀 바이어스 시스템을 휠 모멘텀 제어방식으로 피치축과 롤축 자세제어를 수행하는 방안을 살펴보았다. PI-제어기를 사용한 휠 모멘텀 제어 방식의 경우 휠 베어링 마찰 등 반작용휠에 가해지는 외란에 대한 강건성 보장을 해석적으로 분석하였으며, 롤축 자세에러 측정치와 요축 모멘텀 선형 제어기 설계를 위한 전달함수를 제시하였고, 시스템에 대한 이해도를 높이고, 외란 영향 및 모멘텀 바이어스 크기 등 필요한 설계 인자 선정을 위해 시스템에 대한 분석을 수행하였다.아울러 요축 모멘텀 PID-제어기를 사용한 모멘텀 바이어스 시스템의 롤/요축 자세제어 설계결과 및 시뮬코타키나발루레이션 결과를 제시하였다.

Keywords

References

  1. Wie, B., Lehner, J.A., Plescia, C.T., “Roll/Yaw Control of a Flexible Spacecraft Using Skewed Bias Momentum Wheels”, Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 8, No. 4, 1985.
  2. Bang, H.C., Choi, H.D., “Attutide Control of a Bias Momentum Satellite Using Moment of Inertia”, IEEE Transaction on Aerospace and Electronics, Vol. 38, No. 1, 2002. https://doi.org/10.1109/7.993243
  3. Sidi, M.J., “Spacecraft Dynamics & Control-Practical Engineering Approach”, Cambridge University Press, 2002.
  4. Azor, R., “Momentum Management and Torque Distribution in a Satellite with Reaction Wheels”, Israel Annual Conference on Aviation and Astronautics, February 1993, pp. 339-347.
  5. Fleming, A.W., Ramos, A., “Precision Three-Axis Attitude Control via Skewed Reaction Wheel Momentum Management”, Paper no. 79-1719, AIAA Guidance and Control, August 1979, pp. 177-190.

Cited by

  1. Radial Type Satellite Attitude Controller Design using LMI Method and Robustness Analysis vol.43, pp.11, 2015, https://doi.org/10.5139/JKSAS.2015.43.11.998
  2. Angular Speed Estimation and Two-Axis Attitude Control of a Spacecraft Using a Variable-Speed Control Moment Gyroscope vol.16, pp.11, 2010, https://doi.org/10.5302/J.ICROS.2010.16.11.1104
  3. Fault Tolerant Attitude Control of a Spacecraft Using Two Wheels vol.38, pp.1, 2010, https://doi.org/10.5139/JKSAS.2010.38.1.042
  4. Comparison Study of H-infinity Controller Design Algorithms for Spacecraft Attitude Control vol.44, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5139/JKSAS.2016.44.1.57