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Comparison Study on Take-Off and Landing Flight Test Using Ground Observation and DGPS Method

지상관측법 및 DGPS 기법을 활용한 이/착륙 성능 비행시험 비교

  • 이상종 (한국항공우주연구원 항행.제어팀) ;
  • 장재원 (한국항공우주연구원 항행.제어팀) ;
  • 전병호 (한국항공우주연구원 항행.제어팀) ;
  • 성기정 (한국항공우주연구원 항행.제어팀) ;
  • 염찬홍 (한국항공우주연구원 항공기술실)
  • Published : 2009.09.01

Abstract

The flight test is last means of compliance to satisfy airworthiness standards and important to evaluate the performance and safety of the developed aircraft. The flight test technologies are obtained from great numbers of experiences and know-hows and protected. In addition, flight test should be conducted efficiently since its various test conditions and items. Therefore, it is requisite to secure efficient flight test methods. This paper discusses the flight test methods for take-off and landing performance and two kinds of techniques are proposed. By performing real flight tests, they are compared with each other and analyzed through the flight analysis.

비행시험은 개발 항공기의 다양한 성능검증을 포함하여 감항기술기준에 대한 안전성을 입증하는 최종시험으로서 중요성이 크다. 특히, 민간 항공기의 비행시험은 개발업체의 경험 및 노하우에 의해 기술 보호성격이 강하며, 다양한 시험항목과 비행조건에 의해 비용이나 시간측면에서 효율적인 비행시험 수행 및 비행시험 기법의 확보는 필수적이다. 본 논문에서는 이륙 및 착륙성능 입증을 위한 이착륙 비행시험에 대해 지상관측법과 DGPS를 활용한 비행시험 기법을 제안하고 실제 비행시험을 수행하여 그 결과를 비교하였다.

Keywords

References

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