Representation of Women in Early 1970's Korean Films : focusing on the relationship with social contexts

1970년대 초 한국영화의 여성 재현 : 사회적 콘텍스트와의 연관성을 중심으로

  • 황혜진 (목원대학교 영화영상학부)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the way of representing women in and which producted and released in 1972, the year of Revitalizing Reform System starts. Each films intended to construct some conventional popular codes for persuading the public. Considering this contexts, it is true there was a little difference between these two films and the national cinema which undertaken on a full scale after Revitalizing Reform System started. But we can also find that each films revealed the intention of ruling ideology suturing the opposite values resulted by the specificities of Modernizing project during the Park Chung-Hee reign using a strategy which represents women officially. These women who were wholly integrated with the official discourses would proposed a ideal stereotype which supports the Developmental mobilization regime and through this strategy the Park Chung-Hee reign wanted to construct a new group identity of women as the very proper elements of Nation.

이 논문은 유신체제 출범 직전인 1972년 제작, 개봉된 <모범운전사 갑순이>와 <쥐띠부인>의 여성 재현방식을 분석하였다. 두 영화는 각각 관습화된 오락영화의 약호를 이용하여 대중에게 소구함으로써 유신체제 이후의 본격적인 국책영화와 거리를 두고 있다. 그러나 실제 텍스트 내부를 보면, 지배 이데올로기를 내면화한 여성 주인공을 통해 급속한 근대화가 초래한 모순들을 봉합하고 있음을 알 수 있다. 이것은 국가가 주도하는 근대화 기획이 요구하는 이상적 여성을 스테레오 타입화함으로써 여성관객들로 하여금 국가동원체제에 순응하는 새로운 집단 정체성을 구성하도록 하기 위한 전략이라고 할 수 있다.

Keywords