Abstract
The electronic commerce keeps going through a tremendous growth since the latter half of 1990's. But the consumer damages are being increased from characteristics such as non-confrontation, anonymity, internationality, unilaterality and possibility of temptation. Accordingly, this thesis has derived legal and systematic improvements for consumer protection in general as follows. First of all, it is necessary to extend the period to exercise the subscription withdrawal rights according to electronic commerce consumer protection law. Second, the electronic commerce has high possibility of causing errors by consumers because it is performed by non-confrontation and the accurate information must be provided to prevent errors in advance because it is not easy for consumers to prove their own errors. Third, a certification mark system on electronic agreement has to be adopted. Fourth, the legal, systematic and technological measures have to be adopted to prevent from having a sense of fear toward leaking or using personal information through a safe personal information management. Fifth, a strict supervision on internet trust mark is required. Finally, because the intervention or interference by a third party may take place through a hacking on messages or documents sent according to procedure in terms of online settlement, it is necessary to raise security on the system through a precise authentication between concerned parties.
전자상거래는 1990년대 후반 이후부터 폭발적인 성장을 거듭해 가고 있다. 그러나 전자상거래의 비대면성과 익명성, 국제성, 일방성, 현혹가능성 등과 같은 특성으로 인하여 소비자의 피해가 증가하고 있다. 따라서 본 논문에서는 소비자보호를 위한 법 제도적 개선점을 다음과 같이 종합적으로 도출해 보았다. 첫째, 전자상거래소비자보호법상 청약철회권 행사기간을 연장할 필요가 있다. 둘째, 전자상거래는 비대면적으로 이루어지기 때문에 소비자가 착오를 일으킬 가능성이 높으며, 소비자가 자신의 착오를 입증하기가 용이하지 않으므로 사전에 착오가 발생하지 않도록 정확한 정보가 제공되도록 해야 한다. 셋째, 전자약관에 대한 인증마크 제도를 도입하여야 한다. 넷째, 소비자의 안전한 개인정보관리를 통한 개인정보유출과 이용에 대한 불안감이 없도록 법적, 제도적 그리고 기술적 대책이 강구되어야 한다. 다섯째, 인터넷 신뢰마크에 대한 엄격한 감독이 요구된다. 마지막으로 온라인 조정에 있어서 절차상 전송된 메시지나 문서에 대한 해킹 등을 통하여 제3자의 개입과 간섭이 있을 수 있으므로 당사자간의 명확한 인증을 통하여 시스템상에서의 보안성을 높일 필요가 있다.