Abstract
Modern figurative work is designed to have more creativity and characteristic traits by pure thought of the formative ceramic arts. In compliance with the demand which is various the design development could be satisfied an individuality and a taste is become accomplished. In this view, this study looks over expressive aspect of Cubism to present partition as a independent formative ceramic arts is able to contribute emotionally to our whole lives. In this procedure, this work is produced to express a three-dimensional effect and a spatial effect, approaching a figurative side. This is to overcome the limitation of Cubism art expressed in a two-dimensional surface in spite of its multi-dimensional observation of a given object. Accordingly, this study tries approaching pre-understanding of expressive aspect of Cubism which was the important turning-point in 20c art and expansion of the modern ceramic art field before producing the work. This study shows the possibility to become a creative and practical ceramic art work, approaching the new point of view breaking from the established conception. Consequently, the field of ceramic art could be expanded to a part of modern ceramic art as an object of study in art of life.
현대의 도자 조형은 순수 조형사고에 의해 보다 신선하고 개성적인 조형물의 개념으로 넓게 확장되어가고 있으며 다양한 요구에 의해 개성과 취향을 만족시킬 수 있는 디자인 개발이 이루어지고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 우리의 생활전반에 정서적인 기여를 할 수 있는 조형물을 제시하고자 입체주의의 표현양상을 도입하는 과정에서 주어진 대상을 복수시점으로 감지하고도 2차원적인 평면에 표현한 입체주의 시대 회화의 한계를 넘어 입체감과 공간감의 표현을 위해 조형적 측면에서 접근하여 제작하였다. 따라서 연구자는 작품을 제작하기에 앞서 20C 미술계의 커다란 전환점이었던 입체주의의 표현 양상과 현대 도예의 영역확장에 대한 선이해가 중요하다고 판단되어 이에 대한 접근을 시도하였다. 위의 연구를 통하여 기존개념에서 탈피해 새로운 관점에서 접근해보니 창의적이며 실용성을 겸비한 개성적인 조형물로서 새로운 가능성이 엿보였다. 이는 생활 속의 예술로 도자 조형의 영역을 확대시켜 연구대상으로서 현대도예의 한 분야가 될 수 있으리라 생각된다.