DOI QR코드

DOI QR Code

A statistical study of mathematical thinkings and problem-solving abilities for logical-type problems with reference to secondary talented students

중등영재학생들의 수학적 사고 선호도와 논리형 문제의 해결능력에 관한 통계적 검증 연구

  • 박홍경 (대구한의대학교 인터넷 정보학과)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

It is one of important and interesting topics in mathematics education to study the process of the logical thinking and the intuitive thinking in mathematical problem-solving abilities from the viewpoint of mathematical thinking. The main purpose of the present paper is to investigate on this problem with reference to secondary talented students (students aged 16~17 years). In particular, we focus on the relationship between the preference of mathematical thinking and their problem-solving abilities for logical-type problems by applying logistic regression analysis.

수학적 사고의 입장에서 중등학생들이 수학적 문제해결에 논리적 사고와 직관적 사고가 어떻게 작용하는지를 연구하는 것은 수학교육에서 중요하고도 흥미로운 과제의 하나이다. 본 연구의 주된 목적은 중등학교 영재학생을 대상으로 이러한 문제를 조사하는 것이다. 특히 이들 중등영재학생들의 논리적 사고와 직관적 사고에 대한 선호도와 논리형 문제의 문제해결능력 사이의 관계를 로지스틱 회귀분석을 이용하여 조사한다.

Keywords

References

  1. 김응태, 박한식, 우정호(2001), 수학교육학 개론, 서울대출판부.
  2. 박홍경, 김태완(2007), 미적분학에서 연속함수의 개념 지도, 한국데이터정보과학회지 18, 859-868.
  3. 박홍경, 김태완, 이우동(2007), 수학적 개념의 유형과 효과적인 개념학습, 한국수학사학회지 20, 105-126
  4. 鈴木守(1993),高教數學における論理的な思考 力と直観力, 日本數學教育學曾誌 75, 61-70.
  5. G. Bagni(1998), Visualization and didactics of amthematics in high school, Sci. Pedagogica Experimentalis 36, 161-180.
  6. V. J. Glennon(1980), Neuropsychology and the instrumental psychology of mathematics, The 7th Annual Conf. Research Council for diagnostic and prescriptive mathematics.
  7. D. Tall(1991), Intuition and rigour : the role of visualization in the calculus, Visualization in mathematics, M. A. A. Notes No. 19,