DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Digital Reference Services in an Educational Research Library: Focusing on Types of Questions Among Subareas of Education

교육학분야 전문도서관에서 제공되는 디지털참고정보서비스에 관한 연구 - 하위주제영역별 이용자의 질문유형을 중심으로 -

  • 이명희 (상명대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This study attempted to investigate users' information needs in an educational research library, which delivers web-based digital reference services to library users, by analyzing reference questions asked by remote users. A total of 242 questions from two electronic bulletin boards was examined in terms of 6 types of questions asked and 23 subareas of education. The study found that 56.1% of reference questions on the library bulletin board were pure reference questions in curriculum, textbooks and teaching & instruction. Suggestions for effective use of digital reference services were made: easy access to menu services, use of web forms, development of digital reference systems providing search functions and response functions.

교육학 분야 전문기관의 전자게시판에 접수된 참고질문의 유형과 하위주제 영역간의 관계를 파악하기 위해 교육학의 23개 하위 주제영역을 대상으로 6개 질문유형을 가지고 242건의 질문을 분석하였다. 순수한 참고질문은 56.14%로 상당히 높은 수치를 보였으며, 도서실 게시판에 접수된 질문은 교과교육, 교과서, 교육일반, 교수 학습영역에서 조사형 질문이 많았으나 교육통계연구센터 게시판에는 교육제도, 고등교육, 학생 학부모 분야에서 즉답형 질문이 많이 접수되었다. 분석결과 발견된 문제점에 대한 개선방안으로는 메뉴구조 개선으로 이용자의 편의성 확보, 검색기능과 응답기능 갖춘 디지털참고질의 데이터베이스 구축, 웹폼 참고질의양식 사용, 용도에 적합한 전자게시판 사용, 참고질의 관련 주제를 장서개발정책에 반영할 것이 제안되었다.

Keywords

References

  1. 김달식. 2005. 대학도서관의 디지털 참고봉사에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 36(2): 241-262.
  2. 김석영. 2002. 디지털참고정보서비스의 최근 개발동향. 정보관리학회지, 19(4): 213-232. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2002.19.4.214
  3. 김휘출. 2001. 디지털참고봉사를 위한 MyLibrary에 관한 연구. 한국비블리아, 12(1): 101-115.
  4. 남태우, 최흥식. 2003. 자원공유형 디지털 참고서비스에 관한 연구. 정보관리연구, 34(4): 19-42.
  5. 유재옥. 2000. 대학도서관의 웹기반 디지털참고정보서비스에 관한 연구. 정보관리학회지, 17(4): 171-186.
  6. 이명희, 이미경. 2003. 전자게시판을 이용한 대학도서관의 참고정보서비스에 관한 연구. 한국비블리아, 14(2): 159-178.
  7. 서정화 외. 2007. 교육정책연구 DB시스템 구축 및 활용방안. 한국교육논단, 6(2): 123-140.
  8. 장혜란. 2003. 대학도서관의 디지털참고봉사 제공 및 이용분석. 정보관리학회지, 20(4): 49-66.
  9. 최은주, 이선희. 2004. 협력형 디지털 참고정보서비스 활용에 관한 연구-KISTI의 Question Point 운영사례를 중심으로. 정보관리학회지, 21(2): 69-87.
  10. Buckland, M. K.2008. Reference Library Services in the Digital Environment. Library & Information Science Research, 30(2): 81-85. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2008.03.002
  11. Burkhardt, J. M. 1997. The Smallest Academic Libraries in the United States and Electronic Technology. Reference & User Services Quarterly, 37(2): 191-196.
  12. Bushallow-Wilber, L. and others. 1996. Electronic Mail Reference Service: A study. RQ, 35(3): 359-363. https://doi.org/10.4116/jaqua.35.359
  13. Ferguson, C. D. and C. A. Bunge. 1997. The Shape of Services to Come: Values-based reference service for the largely digital library. College & Research Libraries, 58(3): 252-265. https://doi.org/10.5860/crl.58.3.252
  14. Janes, J., Carter, D. and Memmott, P. 1999. Digital Reference Services in Academic Libraries. Reference & User Services Quarterly, 39(2): 145-150.
  15. Numminen, P. and P. Vakkari. 2009. Question Types in Public Libraries' Digital Reference Service in Finland: comparing 1999 and 2006. JASIST, 60(6): 1249-1257. https://doi.org/10.1002/asi.21047
  16. Shachaf, P., Oltmann, S. M. and S. M. Horowitz. 2008. Service Equality in Virtual Reference. JASIST, 59(4): 535-550. https://doi.org/10.1002/asi.20757
  17. Tenopir, C. and L. Ennis. 2002. A Decade of Digital Reference: 1991-2001. Reference & User Services Quarterly, 41(3): 264-271.